אז מה זה בעצם רכיבה טיפולית?

15

אז מה זה בעצם רכיבה טיפולית?

לימוד רכיבה טיפולית מהווה כרטיס כניסה לעולם מופלא בו אדם וחיה משתפים פעולה בצורה הרמונית.

ההגדרה המקובלת לרכיבה טיפולית היא "שימוש ברכיבה על סוסים ככלי לשיפור או שימור מצב קיים".

ישנן עדויות רבות במהלך ההיסטוריה להשפעה החיובית של הרכיבה על מצב פיזי ועל מצב נפשי, כאשר הקדומה ביותר הולכת אחורה לימי יוון העתיקה.

בשנים האחרונות זוכה הטיפול ברכיבה, או "רכיבה טיפולית", לפופולריות גבוהה בקרב הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, קשיים רגשיים, הפרעות קשב, בעיות תקשורת ועוד.

הסיבות לכך נעוצות ככל הנראה במספר גורמים:

הצלחת השיטה: קיימת הסכמה נרחבת בקרב ילדים שנמצאים ברכיבה טיפולית ובני משפחותיהם לגבי השפעתה של פעילות הרכיבה הטיפולית על מצבם הנפשי והפיסי של הרוכבים. ובאמת, במהלך לימוד רכיבה טיפולית, ניתן לראות את השינוי שעוברים הן המטופלים, והן המטפלים.

תנועת הסוס: במישור הפיסי אנו ערים להשפעת תנועת הסוס על גוף הרוכב. התנועה התלת ממדית שנוצרת בעת ישיבה על גבו של הסוס בעת תנועה, מניעה את גוף הרוכב בצורה דומה להליכה. עובדה זו מאפשרת לבעלי מום או מוגבלות הישובים על גב הסוס, להפעיל את גופם באופן דומה הליכה. לימוד רכיבה טיפולית כולל מרכיבים הקשורים להתפתחות הילד, אנטומיה של גוף האדם מערכת העצבים ועוד, המהווים את הבסיס לשימוש בתנועת הסוס ככלי טיפולי.

תקשורת: היכולת לתקשר עם הסוס בעת רכיבה ובכלל, פשוטה הרבה יותר מהתקשורת בין בני אדם. לסוסים אין הבעות פנים, אין להם מסרים סמויים, ואין להם כוונות נסתרות. סוסים "חושבים בתמונות"-התקשורת בין סוסים מתבססת בעיקר על תנוחות הגוף ועל סימנים פיסיים. ברגע שילד שנמצא ברכיבה טיפולית לומד לקרוא את "שפת הסימנים" המוגבלת מאוד של הסוסים, הוא יכול להבין היטב מה הסוס משדר לו בכל רגע נתון. הדבר יוצר סביבה נהדרת ללימוד קריאת אותות מן האחר, באופן שמאפשר העברה של המיומנות בהמשך לאינטראקציות בין בני אדם. נוסיף לכך את העובדה כי סוסים אינם שיפוטיים כלפי בני אדם. הם אינם נוטרים טינה, ונכונים לשנות את התנהגותם ברגע שאנו משנים את שלנו. לימוד רכיבה טיפולית כולל מפגש עם מטופלים עם קשיים תקשורתיים המוגדרים על הקשת האוטיסטית ואחרים.

העצמה: תארו לכם ילד בן 7, ששולט באופן מלא בסוס במשקל חצי טון. הוא לא עושה זאת דרך שימוש בכוח (הרי ברור לכל שהסוס יותר חזק ממנו). הוא עושה זאת ע"י הבנת השפה והעברת מסרים לסוס, בדרך שתגרום לסוס להקשיב לו. ההבנה הבסיסית של יכולת ותחושת המסוגלות, יכולות לסייע לרוכב רבות בחיי היום יום שלו.

ייחוד: לא כל הילדים רוכבים על סוסים. ילדים שכן יכולים להרגיש גאים בעיסוק המיוחד שלהם. יש להם את הדבר הזה שילדים אחרים לא עושים והם כן.

טיפול במסווה של חוג: לסיום, חשוב להדגיש את העובדה שהורים וילדים רבים נוהגים להתייחס לטיפול ברכיבה כאל חוג, ולא כאל רכיבה טיפולית. עובדה זו מקלה על כל הצדדים את ההתמדה בטיפול מבלי צורך להסביר יותר מדי כאשר לא רוצים. לימוד רכיבה טיפולית כולל בתוכו גם קורס מדריכי רכיבה על סוסים. כך שהמדריך המטפל יכול להעניק טיפול דרך לימוד רכיבה.

מרכז אופק מקיים מגוון קורסים ביניהם: לימוד רכיבה טיפוליתקורס מדריכי רכיבה על סוסים.

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן