כיצד מתבצע שיקום והעצמת מטופלים באמצעות רכיבה טיפולית ?

19

כיצד מתבצע שיקום והעצמת מטופלים באמצעות רכיבה טיפולית ?

רכיבה טיפולית משפרת את חייהם של ילדים ומטופלים רבים,

עוזרת להם להתחבר לרגשותיהם, מחזקת את גופם, משפרת את יכולות ההתארגנות שלהם ומעלה את הביטחון העצמי.

זה כבר לא סוד שמדובר בתחום בולט בענף השיקום והטיפול אשר מספק פתרון אמיתי לילדים רבים.

רכיבה הטיפולית מוכרת לאנשי הטיפול בישראל מזה כמה עשורים,  ובשנים האחרונות זוכה  להכרה רחבה בקרב הורים לילדים, המחפשים סוג טיפול שמשלב בתוכו הנאה וסיפוק. רכיבה טיפולית מתבססת על שיתוף פעולה עדין ומורכב בין המטופל לסוס שיוצר חווית טיפול ייחודית אשר בזכות הקשר המיוחד שנרקם ביניהם מסייע לשיפור ברווחתם של ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעות רגשיות, חרדות, קשיים מוטוריים, הפרעת למידה וקשב, אוטיזם ועוד.

ישנן עדויות קדומות בנות מאות שנים לשימוש בסוסים כמאיצי שיקום. אחת הדוגמאות הבולטות היא פעולות השיקום בעזרת סוסים לאחר מלחמת העולם השנייה, כשהסוסים עזרו בשיקום נכים, פצועי מלחמה והלומי קרב בשיפור הזיכרון, התמצאות במרחב, יכולת התקשרות, שליטה באמוציות ומניעת "טריגרים" של טראומות. היתרון בטיפול הוא חוסר השיפוטיות של הסוסים ותחושת ההקלה שהם מעבירים למטופלים עצמם כאשר הם מבינים שמדובר בחוויה חיובית בלבד בה הם לא יישפטו על ידי צוות רפואי, אלא רק יעבדו יחד עם בעל החיים והמטפל במטרה לסייע לעצמם ולפי הקצב שלהם.

בתחילת הטיפול מתבצעת פגישת אבחון ותיאום ציפיות בין הורי המטופל למדריך הרכיבה, שם נקבעים מספר הפגישות שיתקיימו ומהי המטרה שלשמה מגיעים המטופלים והתהליך שמיועד להתרחש. במהלך הטיפול, המדריך הופך את חוות הרכיבה למקום בטוח עבור המטופל, שם הוא מקבל את ההרגשה כי הוא יכול להביע את עצמו ללא חששות עם כל הקשיים והמכשולים וללמוד כיצד להתמודד עימם. במהלך המפגשים בין המטופל לסוס רוכשים המטופלים מספר מיומנויות לשיקום התקשורת שלהם – היחסים בין המטופל לסוס נרקמים ומתחזקים ללא מילים בזכות העובדה שהוא אינו מהווה איום אלא מקום של הבנה עמוקה; חיזוק השרירים –  שיווי המשקל והקואורדינציה מתחזקים בשל העובדה שתהליך הרכיבה עצמו מצריך מהמטופל להפעיל את גופו ובכך מסייע בחיזוק השרירים ומעודד יציבות; העצמת הביטחון העצמי – על ידי העובדה שהסוס מגיב וממלא אחר בקשותיו של המטופל ומחזק אצלו את ההבנה כי הוא יכול להשפיע לחיוב על הסביבה שלו; תחושתיות – בעת הרכיבה המטופל והסוס מתקשרים זה עם זה, בין אם בקול או במגע וכך מתחזקת התחושה הסנסו- מוטורית, התקשורתית והרגשית.

רכיבה טיפולית בסיוע לנפגעי הלם ובטחון עצמי ירוד

רכיבה טיפולית גם תורמת למטופלים הסובלים מערך עצמי נמוך ונפגעי הלם קרב או אירועי תקיפה ומאמצת אותם לשלוט על גופם והתנהגותם. כאשר הרוכב מצליח לשלוט על בעל החיים ולנווט אותו, הוא נדרש להיות בריכוז מלא ולמנוע מעצמו להיסחף אחר רגשות ספונטניות ובהלות. כך הוא זוכה להבליט את יכולותיו והדבר כמובן תורם להעלאת הביטחון העצמי של המטופל. בנוסף לכך, העבודה באורווה עם שאר אנשי הצוות מעצימה את תחושת השייכות, עבודת הצוות והאחריות כאשר הדגש מושם על המסגרת החיובית של כלל הטיפול. הפעילות באוויר הפתוח מעצימה את החוויה בזמן שהמטופל הופך למעין מטפל בעצמו (כאשר הוא דואג לרווחתו של הסוס ע"י ניקיונו, הברשתו וכו') וצובר עוד ועוד הצלחות שמחזקות את ביטחונו ועוזרות לו להתמודד עם הפחדים שלו בזכות העבודה שהוא חוזר להאמין ביכולותיו.

רכיבה הטיפולית יכולה לסייע גם לנפגעי תאונות דרכים, שיתוק מוחין, עיוורון ועוד. עצם תנועתו של הסוס מסוגלת לדמות את תנועת בני האדם והישיבה על גבו של בעל החיים מעבירה למוחנו גירוי הדומה לזה של תנועת ההליכה, אשר מועבר היישר דרך עמוד השדרה ומאפשר לגופו של הרוכב לנוע, זאת כתוצאה מתנועת הסוס. הרכיבה מאתגרת את שיווי המשקל של הרוכב, ומחייבת אותו לשמור על יציבות, דבר המושג לעיתים ע"י סיוע של המדריך או איש צוות.

הרכיבה מאפשרת לרוכב לחזק את השרירים, להאריך אותם, לשפר את הקואורדינציה והכושר הגופני הכללי. כמו כן הקשר בין המטופל והסוס בזמן טיפולים דוגמת הברשת שיערו של הסוס, והריחות הקיימים בחווה מעוררים את חוש המישוש והריח של המטופל ומחזק אותם על חשבון חושים פגועים כשכל החושים הללו עובדים תוך כדי הרכיבה.

לסיכום, רכיבה הטיפולית עובדת על חיזוק המטופלים, שיפור היכולות שלהם בתפקודים יומיומיים והעצמת הביטחון העצמי שלהם ובכך מסוגלת לשנות את חייהם מקצה לקצה, תוך שהם לומדים להעריך את עצמם מחדש ולהתמודד טוב יותר עם האתגרים שהחיים עתידים עוד להציב בפניהם.

[av_button label='למידע נוסף אודות לימודי רכיבה טיפולית – לחצו כאן ' link='post,3394' link_target='_blank' size='x-large' position='center' icon_select='no' icon='ue800' font='entypo-fontello' color='green' custom_bg='#444444' custom_font='#ffffff']

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן