בחירת כלב טיפולי – סוגי כלבים טיפוליים וסוגי גזעים כלבים טיפוליים

54

בחירת כלב טיפולי – סוגי כלבים טיפוליים וסוגי גזעים כלבים טיפוליים

מאת שירי כהן

צריכים עזרה בבחירת כלב טיפולי?

להלן מקצת מהגזעים המומלצים על ידנו לעבודה טיפולית:

1.פודל Poodle ( טוי, ננסי וסטנדרטי, נחשבים גזע אחד)

ארץ מוצא: גרמניה/צרפת

ייעוד מקורי: צייד – הבאת עופות

אילוף ופעילות: כלבים מגזע פודל בעלי אינטליגנציה גבוהה אנרגטיים, יכולים ללמוד פקודה אחרי 3-6 חזרות, יכולות המשמעת שלהם גבוה מאוד, נהנים לרצות את בעליהם, מכוון שהם חכמים מאוד צריך לאתגר אותם שכלית אם לא יכולים להשתעמם בקלות, בעלי מזג נעים ונוח.

מכוון שתפקידם המקורי היה הבאת עופות ביבשה ובמים הם מאוד אוהבים מים, ובעלי יצרים חזקים ( רדיפה והבאה). מומלץ להציב לפודל גבולות ברורים מהתחלה יש להם נטייה לבדוק איפה הגבולות נמתחים, כלבים ערניים מאוד לכן יכולים להיות כלבי שמירה מעולים בתוך הבית, פודלים לא בנויים לחיות בחצר או מחוץ לבית.

הפודלים חברותיים מאוד עם כלבים, ילדים ובכלל בני אדם , נוחים שקטים ונעימים בתוך הבית, בחוץ כלבים שמחים מלאי חיים ואנרגיה.

2. שטלנד (שלטי)Sheepdog Shetland

ארץ מוצא: סקוטלנד

ייעוד מקורי: רעייה ושמירה על עדרים

אילוף ופעילות: כלבים מגזע שלטי כלבים גמישים,זריזים ופעילים. זקוקים לאתגרים פיזיים ונפשיים כדי שהם יהיו באמת מאושרים.כלבים אלו נוטים לרדוף אחר כל דבר – חיות,ילדים,אנשים וכל דבר אחר שנמצא בתנועה.

למרות שאתם רוצים לשמור על כלבכם בטוחים,אתם חייבים לדאוג לכך שהם יפרקו את האנרגיה שלהם באמצעות ריצה בשטח פתוח שבו הם יכולים לרוץ באופן חופשי.כאמור כלבים מגזע שלטי הם כלבים חכמים מאוד ואפשר לאמן אותם בקלות להחזיר פריסבי או כל חפץ אחר.

כלבי השלטי אוהבים לרוץ וישמחו לרוץ אתכם.למרות שמדובר בכלבים אינטליגנטיים מאוד אשר ניתן לאלפם בקלות וכמעט ללא הכשרה,האינסטינקט שלהם להיות חופשיים גורם להם לרוץ אחר בעלי חיים אחרים או כלי רכב בתנועה.הכשרה מוקדמת תוכל לעזור לכם לעצור את הכלב מיד כאשר הוא מתחיל לרוץ.כדאי להתחיל באימון כאשר השלטי הוא גור או כלב צעיר,את התוצאות הטובות ביותר תוכלו להשיג באמצעות אילוף בכיתה עם כלבים נוספים,אשר יעבירו את הכלב גם תהליך חברות נכון.כלב השלטי הוא כלב אינטליגנטי במיוחד,אשר הרצון שלו לציית במהירות ובלהיטות,יעזור לכם לאלף אותם בקלות.

3 .לברדור ריטריבר Retriever Labrador

ארץ מוצא: קנדה

ייעוד מקורי: צייד ועבודה, בעיקר במים (הבאת צייד, משיכת רשתות דייגים)

אילוף ופעילות: כלבי הלברדור חייבים המון פעילות גופנית, במיוחד ב-3 השנים הראשונות לחייהם, המינימום שדרוש הוא שתי הליכות ארוכות ביום. הקפידו להשתמש ברצועה חזקה, מכיוון שהם מאוד חזקים והם יכולים למשוך אתכם ולהוציא אתכם משווי משקל.

מעבר להליכות, תהיו חייבים למצוא מקום לפעילות הגופנית שלה הם כל כך זקוקים,.

כלבי הלברדור רטריבר אוהבים מאוד לשחות .התנהגותם הנרגשת והקופצנית של כלבי הלברדור רטריבר מחייבת אילוף מוקפד בעיקר בגלל גודלם וכובד משקלם,  מדובר בכלבים מאוד אינטליגנטיים שלא יבצעו פקודה אם היא נראית להם לא הגיונית.

חיזוקים חיוביים על התנהגות טובה צריכים להיות מילוליים ועל ידי הבעת חיבה מעשית כגון ליטופים וחיבוקים, פרסים של מאכלים אהובים יכולים להיות בעייתיים עקב העובדה שכלבים אלו נוטים לאכול יותר מידי ולהשמין.

  1. גולדן ריטריברRetriever Golde

ארץ מוצא: אנגליה

ייעוד מקורי: צייד – הבאה ביבשה ובמים.

פעילות ואילוף : גם עבור בחירת הכלב טיפולי מסוג כלבי הגולדן נזכור שהם פעילים מאוד והפעילות הגופנית היא חלק חשוב מהטיפול  היומי בהם.

וכדאי לתת להם גם הזדמנויות למפגש עם כלבים אחרים ולצאת עמם לטיולים בהתאם לגיל הכלב. כמו כן, הכלבים ייהנו מפעילויות של שחייה וריצה.

תרגילים מנטאליים מאוד חשובים לכלבים אלו, הם משתוקקים לרצות ונהנים כאשר יש להם עבודה ששומרת עליהם עסוקים וגם מזכה אותם באישור חיובי מהבעלים.

כלבי הגולדן רטריבר ידועים באילופם הקל, הם נלהבים ללמוד ולהוטים לרצות, האינטליגנציה הגבוהה שלהם מאפשרת להם ללמוד תרגילים חדשים בקלות ובמהירות. כלבי הגולדן טובים בללמוד כיצד לבצע עבודות, לכן הם עובדים ככלבי נחייה, תרפיה ואף עם המשטרה באיתור סמים וכדומה. המוחות המהירים שלהם הופכים אותם למועמדים פופולאריים להיות כלבי סיוע ואת ההכשרה לתפקיד הם רוכשים כבר מאז שהם גורים. ניתן ללמדם בתחילה את הפקודות הבסיסיות כגון: שב, בוא, הישאר…ככל שהפקודות האלו יהיו מבוססות היטב אצל הכלב, כך יהיה לכם קל יותר לטפל בהם כאשר הם יגדלו וגם להתקדם עם ההכשרה לאילוף מורכב יותר.

  1. בורדר קוליCollie Border

ארץ מוצא: גבול סקוטלנד/אנגליה

ייעוד מקורי: כלב רועים

פעילות ואילוף: בורדר קולי לא מתאים לכולם, כלב עבודה עלול להיות מתוסכל בבית לא פעילות גופנית וללא אתגרים שכליים.

כל כלב אוהב יחס טוב ותשומת לב רבה מבעליו, הבורדר אוהב זאת במיוחד J  יאבד הבורדר את שמחת החיים שלו ויהיה כלב עצוב ומצוברח.
אם בחרתם לגדל כל כלב ובורדר קולי בפרט , הרבה לפני הפקודות הבסיסיות עליכם לפתח קשר עם הכלב.

הברשת הכלב, טיולים ארוכים, משחקים ומתן אוכל הם דרכים טובות לבסס קשר טוב עם כלבכם.

בזמן הקשר הכלב לומד אתכם בעזרת הריח, המגע, טון הדיבור, שפת הגוף, כל אלה יעזרו לכם מאוד בזמן האילוף של הכלבים שלכם מכל גזע..

  1. ריטריבר חלק שיערRetriever Coated-Flat

ארץ מוצא: אנגליה

ייעוד מקורי: צייד – הבאה ביבשה ובמים.

פעילות ואילוף: כלבים מגזע רטריבר חלק שיער זקוקים לפעילות גופנית רבה. ריצה, הליכה, ג'וגינג ומשחקי פריסבי יכולים להיות פעילות אידיאלית עבורם. כלבי הרטריבר חלק שיער יכולים להיות חברי ריצה מעולים, ללא קשר למזג האוויר. כלבים אלו נהנים במיוחד משחייה ומצייד.
כלב מזן רטריבר חלק שיער נהנה מאוד מנסיעה במכונית לקחת כלב זה לקמפינג יכול להיות תענוג אמתי.

מדובר בכלבים שובבים ופעילים שכיף לאלף אותם ולחיות עמם. כלב רטריבר חלק שיער הורבע כדי להיות כלב ספורט ולכן הוא מאוד פעיל מטבעו. כלבים אלו אוהבים לרצות, אבל הם בהחלט יכולים להיות עקשניים ומאתגרים לאילוף.

כלבים מגזע זה משתעממים בקלות ולכן חשוב להעניק להם מגוון של אימונים ופעילויות על בסיס קבוע. כלב מגזע רטריבר חלק שיער
יפתח קשר חזק מאוד עם בעליו והוא דורש עקביות והכוונה, במיוחד כאשר הוא צעיר. שימוש בצעצועים ובאובייקטים דומים כחלק מהאילוף יעזור להם לפתח מיומנויות חדשות בקלות יחסית.

פרסים של טיולי אוכל, צעצועים, ואפילו יציאה לפארק הם מניעים מועילים בעבור הרטריבר.

שימו לב כל הזמן להעניק לכלבים מוטיבציה חיובית, כלבים אלו מגיבים היטב לחיזוקים חיוביים על בסיס קבוע, הם לא יכולים לסבול טיפול או יחס קשה והם פשוט ייסוגו כאשר הם ירגישו חרדה או לא בנוח.

סוציאליזציה בגיל צעיר חשובה מאוד לכלבים אלו וחשוב גם ללמד אותם לא להפיל פרטים בתוך הבית ולא לקפוץ על ילדים.

לכלבים אלו יכולת טבעית ללמוד דברים חדשים ואתם צריכים לנצל יכולת זו.

  1. קווליר קינג צ'רלס ספניילSpaniel Charles King Cavalier

ארץ מוצא: אנגליה

ייעוד מקורי: כלב לוויה

אילוף ופעילות: כלבי הקבליר הם גזע שמסתגל בקלות והם יכולים גם להתאים את רמת הפעילות שלהם לתוך הבית.

כמו כל כלב, הם זקוקים לפעילות גופנית סדירה והם ישמחו לטיול מהיר או ריצה קלה עם הבעלים.

כלבי הקבליר אוהבים לצאת לטיולים ואוהבים לנסוע במכונית, אסור לעודד אותם לקפוץ מרהיטים או מכל מקום אחר כי הם יכולים לפגוע בפיקת הברך שלהם. גזע קבליר הוא כלב מאוד קל לאימון, מכיוון שהוא להוט לרצות את בעליו ולזכות בשבחים ובתשומת לב, מטבעם הם כלבים מחונכים מאוד. חשוב להעביר אותם תהליך סוציאליזציה כבר כשהם גורים וללמד אותם לא לקפוץ ולנבוח.

  1. רועה אוסטרליShepherd Australian

ארץ מוצא:  בארצות הברית

ייעוד מקורי: כלב רועים

אילוף ופעילות: כלב הרועים האוסטרלי זקוק מאוד לפעילות גופנית נמרצת.

הפעילות הספורטיבית שומרת עליהם מרוצים ובריאים. בבחירת כלב טיפולי מסוג זה כדאי לדעת שהם חייבים לקבל בכל יום את ההזדמנות שלהם לפרוק את האנרגיה הרבה האצורה בתוכם. כלבים מגזע הרועה האוסטרלי זקוקים גם לגירוי מנטאלי במקביל לפעילות הפיזית.

הם זקוקים לעבודה, אחרת הם יהפכו למשועממים ויתחילו ללעוס חפצים ובעלי נטייה לנבחנות. כלב הרועים האוסטרלי זקוק ודורש תשומת לב מתמדת והוא פעמים רבות אנרגטי מידי בכדי לשמש כחיית מחמד בלבד.

המפתח לקבלת כלב רועה אוסטרלי מאוזן ושמח הוא באמצעות תהליך סוציאליזציה מוקדם ככל האפשר, הכולל חשיפת הכלב לבני אדם, בעלי חיים וגם למקומות שונים. גזע זה יכול להיות חשדן מאוד בקרבת אנשים יוצאי דופן. כפי שציינו קודם לכן, כלב הרועים האוסטרלי הוא בראש ובראשונה כלב עבודה והוא חייב לעבוד ולהיות עסוק, גם תרגילי אילוף קבועים הם סוג של תעסוקה בשבילו.

כלבים מגזע רועה אוסטרלי לומדים מהר מאוד, הם מצטיינים במעשיהם ונהנים ממגוון של אימונים, משחקים ותשומת לב.

כדאי מאוד לשתף את כלב הרועים האוסטרלי בשיעורי אילוף, במיוחד כאשר הם עדיין גורים.

  1. בירדד קוליCollie Bearded

ארץ מוצא: סקוטלנד/אנגליה

ייעוד מקורי: כלב רועים

אילוף ופעילות : כלבי רועים נמרצים ואנרגטיים, ידועים ככלבים אוהבי משחק אנשים וילדים, כלב מתאים למשפחה, כלבים שזקוקים להרבה תשומת לב, מכוון שהם כלבי רועים אנרגטיים כדאי ואף רצוי לקחת אותם לטיולים ארוכים לפני שמשאירים אותם בבית לבד, בעליי אינטליגנציה גבוה קלים לאילוף ומתאים לאנשים בעלי מרץ וזמן.

  1. קוליRough Collie / קולי קצר שיער Collie Smooth

ארץ מוצא: סקוטלנד

ייעוד מקורי: רעייה ושמירה על עדרי צאן ובקר .

 אילוף ופעילות : אתם חייבים להוציא את הקולי שלכם לפעילות גופנית באופן קבוע,

טיולים ארוכים מידי יום ישמחו אותם מאוד וישמרו עליהם בריאים. כלבי הקולי זריזים מאוד באילוף שלהם. האילוף צריך להיות מלא בפעילות ובאתגרים. האימון הפיזי של כלבי הקולי צריך להיות מרובה..

כלבים אלו משתעממים בקלות ולכן עליכם לסקרן אותם כל הזמן באמצעות תרגילים חדשים. אם נתקלתם בכלב קולי עקשן, אתם צריכים להיות מאוד סובלניים עמו ולתת לו המון ידידות ותשומת לב, בסופו של דבר הוא יחזיר לכם אהבה וצייתנות בתמורה לאהבה שנתתם לו.

  1. קארין טריירTerrier Cairn

ארץ מוצא: סקוטלנד

ייעוד מקורי: צייד מכרסמים וחיות קטנות

אילוף ופעילות : הקארין טרייר יכול להתרגל גם לחיים בתוך דירה קטנה, אבל הם חייבים לעשות פעילות גופנית סדירה, מדובר בכלב יצרי,  אם אין להם חצר  לרוץ בתוכה, אחרת הם יעלו במשקל.

הליכה יומית ארוכה מומלצת לגזע הזה וחשוב גם לתת להם זמן לשחק ולהשתולל, אבל הימנעו מלגרום להם לקפוץ . אם הקארין טרייר יגדל עם כלבים אחרים הוא בדרך כלל ישחק עמם לבד.

אילוף הקארין טרייר דורש עקביות ויצירתיות. מדובר בכלבים עצמאיים ומעט עקשניים הזקוקים לאתגר בזמן האימון וגם לשבחים רבים. כלבים אלו לא יסתדרו עם אימונים חוזרים – הם זקוקים לשינויים כל הזמן, אחרת הם ישתעממו.

חשובה בניית סמכות וחשוב גם להעניק לכלב תהליך סוציאליזציה בריא. הקפידו להתעלם מהתנהגות רעה, בדרך כלל התעלמות מהכלב היא עונש מספיק חזק בעבורו. כלבים אלו מהירים ללמוד והם גם מבינים מה יביא להם את תשומת הלב שלה הם כל כך זקוקים.

עליכם ללמד את הכלב לוותר על הרכושנות שלו עוד בהיותו גור דבר זה ימנע התנהגות שלילית בעתיד. עליכם גם ללמד אותו להפסיק לנבוח לפי פקודה.

כלבי הקארין טרייר אוהבים לחפור, לכן אם יש לכם גינה או חצר כדאי לאלף אותם לחפור במקום קבוע או לתת מענה אחר ליצרים.

בחירת כלב טיפולי היא בהחלט לא בחירה קלה ופשוטה

ישנם כלבים רבים שיכולים להתאים להיות כלבים טיפוליים מצוינים

סקרנו כאן את הכלבים הגזעיים שניתן למצוא בארץ בקלות יחסית.

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן