השפעת טיפול בעזרת כלבים ללוחמים המתמודדים עם פוסט טראומה PTSD

8

השפעת טיפול בעזרת כלבים ללוחמים המתמודדים עם פוסט טראומה PTSD

כאשר אתם חושבים על טיפול ב PTSD, אתם בטח לא מדמיינים טיפול בעזרת כלבים . לרוב נחשוב מיד על ריפוי הטראומה בטיפול פסיכולוגי קונבנציונאלי. עם זאת, התערבות טיפולית עם כלב יכולה להועיל, בעיקר עם נושא ההתקשרות וויסות עצמי, הן במהלך הטיפול והן לאחר מכן.

הדברים לא תמיד היו כל-כך פשוטים ושלווים, פלאשבקים, חלומות רעים, קושי בשינה, אשמה, דיכאון, פחד ודאגה מציפה בערך שליש מהגברים והנשים שבילו זמן באזורי מלחמה. לוחמים רבים שמתמודדים עם הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), חוסר תקווה ופחד כי אין פתרון בר קיימא. למעשה, פחות מ 40% של יוצאי צבא מחפשים טיפול, ואין ספור אחרים נמצאים בהמתנה לטיפול .

אבל יש עזרה וטיפול שמגיע עם ארבע כפות רגליים, אף רטוב והכשרה מיוחדת מאוד: טיפול בעזרת כלבים ללוחמים, הלוחמים הנעזרים בכלבים מדווחים על רמות נמוכות יותר של דיכאון וחרדה, פחות אשפוז ויתרונות רבים אחרים.

לגיבורים רבים יש שתי רגליים. אבל לחלקם יש ארבע עבור כלבי הטיפול האמיצים והייחודיים האלה, האושר הגדול ביותר בחיים נובע משותפות עם לוחם שזקוק להם.

כשמדובר בטיפול בעזרת כלבים ללוחמים, הנחת היסוד היא פשוטה: שותף ללוחם המתמודד עם דיכאון, PTSD, חרדה, TBI או כל נכות אחר מלחמה אחרת (כולל ניידות מוגבלת, קטיעה או ליקויים חזותיים או שמיעתיים). כלב טיפולי הינו בעל טמפרמנט יציב, התנהגות אדפטיבית, יכולת לעבוד תחת לחץ ועבודה בטוחה עם המטופל. רבים מהם גם מאוד אינטואיטיביים ונבחרו עבור הפוטנציאל שיש להם ביצירת קשר עמוק ,הם יכולים לשקף למטופל מגוון בעיות רגשיות, או שינויים במצב הרוח ויכולות פיזיות.

כלבים אלה עוברים הכשרה לתקשר עם אנשים אחרים בזמן שהם בתפקיד. הנוחות והחיבה שהם מספקים ללוחמים המתמודדים עם ההפרעה הפוסט-טראומטית, עוזרים להפחית את השכיחות של מחשבות אבדניות, אלימות, שימוש בסמים, אלכוהוליזם והתמוטטות נפשית ורגשית רצינית.

כלבנות טיפולית יכולה לעזור להנחות את האנשים החיים עם טראומה חזרה לתחושת הבטיחות, לסייע בשיפור קשרים בינאישיים על ידי עבודה על תקשורת בריאה בתוך המפגש, לעודד מעורבות בקהילה ולהשיג מחדש אזורי תפקוד שעלולים להצטמצם בגלל הטראומה שלהם במיוחד במיקוד בחוויה הסומטית, בנוסף הקשר החם בין אדם לכלב מעודד תחושת ביטחון שיכולה להועיל מאוד עבור אנשים החיים עם PTSD.

ההשפעה המרגיעה של כלב יכולה לסייע בהפחתת התגובה הגופנית היווצרות הסימפטומים, בדרך של עבודה גופנית, הגברת המודעות לשינויים הגופניים- חיצוניים ופנימיים, ול"חוש החישה", החל מהיציבה תנועות-גוף וטון דיבור ועד לגוון העור חום-קור והתרחבות האישונים. זאת, במטרה להתחבר לשפת המוח האחורי וחוכמת הריפוי הפיסיולוגית הטבעית במיוחד לאנשים שחוו טראומה. טיפול בעזרת כלבים יכול להפחית את תגובת האיום המאפשרת מעורבות קהילתית מוגברת.

הקלה על עיבוד טראומה

הקשר האנושי- עם הכלב שמתרחש בין הסובייקט לכלב יכול להעלות תוצאות חיוביות רבות, ובמיוחד להגדיל את תגובת ההתקשרות שמפעילה את הורמון האוקסיטוצין, מה שמגביר את האמון ואהבה בבני אדם.

התקשרות בטוחה ידועה כמגדילה את החוסן לנוכח מצוקות במיוחד במצבים של חוסר אונים, וויסות רגשי ומערכת העצבים, ומגדילה את היכולת לקשרים בין-אישיים יציבים (Dwiwardani et al, 2014). מטופלים הנמצאים במצב התקשרות בטוחה תקינה מסוגלים להשיג תוצאות טובות יותר מהתהליך, מכיוון שהם מסוגלים להתמודד עם רגשות כואבים. זו הסיבה שמטפלים שמתמחים בטראומה מתחילים לעבוד על מציאת מקום בטוח וחיזוק משאבים לפני שמתחילים את תהליך העיבוד של החוויה הטראומתית, פיתוח או שיפור של התקשרות בטוחה, כאשר הכלב הטיפולי מהווה את המשאב והביטחון לו זקוק המטופל בכדי לגעת בחלקים הפצועים שלו.

כלבים עוזרים להקל על הוויסות עצמי, במהלך הטיפול וגם לאחר מכן. הגירוי התחושתי של בעלי חיים מעניק נחמה לרגע הנוכחי ב"כאן ועכשיו", וממזער את תסמיני החודרנות והעוררות. כלבים גם יכולים לעזור כמנחים חברתיים, ומפחיתים תסמינים של הימנעות וחוויות של בידוד, ניתוק וריחוק חברתי.

בני אדם אינם רק חופשיים, אלא מה שהכי חשוב זה שהם חופשיים למשהו – כלומר להשיג מטרות ומשמעות. החיפוש אחר משמעות נתפס כמוטיבציה העיקרית של בני האדם. כאשר אדם לא יכול לממש את חייו "רצון למשמעות" בחייו, הוא יחווה תחושה תהומית של חוסר משמעות וריקנות. התסכול מהצורך הקיומי במטרות משמעותיות יביא לתוקפנות, התמכרות, דיכאון ואובדנות, והוא עלול לגרום או להעלות את המחלות הפסיכוסומטיות והפרעות נוירוטיות. שילוב של כלבים בחייהם של הלוחמים המתמודדים עם PTSD יכול לעזור להם במציאה ובשאיפה למשמעות בחיים.


מאת: יוני יושע

לוגותרפיסט, מטפל ב EMDR & SE

ראש תחום טיפול רגשי במרכז אופק.

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן