סימני רוגע בסוסים – חלק 2

27

סימני רוגע בסוסים – חלק 2

לקריאת החלק ה1 של המאמר – לחצו כאן 

אז אם מידת הלחץ וסימני הרוגע משתנים מסוס לסוס, איך בכל זאת אפשר לדעת מה הסוס מרגיש?

ובכן – כדי לחזות שינוי ברמת המתח של הסוס, צריך להכיר את הסוס, וגם לדעת לאן להסתכל.

כל תלמיד שעבר אצלי קורס מדריכי רכיבה על סוסים או קורס מדריכי רכיבה טיפולית, שומע על חמשת סימני הרוגע. כדי לדייק – נתייחס לחמש נקודות בגוף הסוס ששינויים בהם מצביעים על שינוי במצבו הנפשי.

צוואר – או בצורה מדויקת יותר – גובה מוט הצוואר. סוסים בטבע מקדישים את רוב שעות היום לאכילה. סוס אוכל רק כאשר הוא רגוע או ליתר דיוק – כאשר הוא לא חש מאוים. בעת אכילה צוואר הסוס מורכן כדי שיוכל להגיע לקרקע ולאכול. ולכן, באופן טבעי הצוואר של הסוס יהיה נמוך בעת שהוא רגוע. כמה נמוך? פה כבר נכנסים למשוואה הפעילות שהסוס עושה באותו הרגע, מבנה הצוואר של הסוס ועוד.

רגליים – סוסים צריכים לתת מנוחה לרגליהם האחוריות מכיוון שאת רוב היום הם מבלים בעמידה. למה רק האחוריות? מכיוון שמבנה הרגליים הקדמיות מאפשר נעילת חלק מהמפרקים באופן שמוריד את העומס מהשרירים. בכדי לאפשר מנוחה, מניח הסוס את רגליו האחוריות לסירוגין, כך שאחת מהן נמצאת על הקרקע באופן מלא, והשנייה באופן חלקי – לא נושאת משקל.

פה/ שפתיים – שלושה סימנים הקשורים לאזור זה בגוף מתקשרים לרוגע: שפתיים רפויות, ליקוק שפתיים ותנועות לעיסה. עם זאת, יש מחקרים שמראים שלעיסה וליקוק שפתיים מראים על יציאה ממצב של לחץ, ולא בהכרח על רוגע. פעמים רבות במסגרת קורס מדריכי רכיבה על סוסים, אנחנו מתמקדים באזור הפה כדי לדעת מתי הסוס נרגע.

שימו לב! נהוג להתייחס לליקוק שפתיים כאל סימן להבנה והפנמה. אנחנו יודעים לומר שמדובר בסימן להורדת מתח. כלומר – הסוס מבין שהעבודה או הלחץ הסתיימו, אין זה אומר שהוא מבין את המיומנות שניסינו ללמד אותו.

עיניים – סוסים החשים מתח עשויים להפסיק למצמץ. לכן נהוג להתייחס למצמוץ כאל סימן לרוגע. כלומר – מצמוץ נחשב כסימן לרוגע.

אוזניים – האוזניים משמשות אצל הסוס כמערכות התראה מפני טורפים. כאשר הסוס רגוע ולא חש בסכנה, האוזניים יהיו רפויות או יש אומרים – שמוטות לצדדים. כמור סוס לחוץ או מבוהל עשוי להרים את ראשו לכיוון האיום ולזקוף את אזניו לכיוון.

כמו שכבר נאמר – הכול יחסי… בכדי לזהות שינויים בהרגלים של הסוס, צריך להכיר את מצבו ה "רגיל". קאיון, הסוס הצעיר שלי, נוהג לשכוב על החול במגרש בימים חמים (בזמן שחרור כמובן) בעוד שסוסים אחרים לא נוהגים לעשות את זה. האם זה אומר שהם בלחץ? לא בהכרח. סביר שסף הלחץ ההתחלתי שלהם גבוהה יותר משלו. בהרצאה שהעברתי לאחרונה במסגרת קורס מדריכי רכיבה על סוסים, הצגתי מחקר שמדבר על ההשפעה של הדופק של הסוס בזמן מנוחה על ההתנהגות שלו. המחקר העלה שסוסים עם דופק גבוה יותר במנוחה, יהיו בעלי נטייה לזוז מהר יותר בתחילת עבודה (חלקם אף אופיינו כסוסים שצריך להט כל הזמן), בעוד שסוסים בעלי דופק נמוך במנוחה תוארו כ"עצלנים".

אז אסכם ואומר כך – כדי להבין באיזו מידה הסוס שלפנינו רגוע או לחוץ צריך להכיר אותו. נכון שיש סימנים ברורים מאוד לרמת לחץ גבוהה ולרמת רוגע גבוהה, אבל החיים הם לא שחור ולבן אלא בעיקר אפור. כדי להבין באיזה גוון של אפור אנחנו נמצאים היום, צריך פשוט להתבונן.

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן