טיפול באמצעות כלבים ברחבי העולם

Two kids playing with a border collie on a field

טיפול באמצעות כלבים ברחבי העולם

טיפול באמצעות כלבים – איך היא מתקיימת בעולם?

טיפול באמצעות כלבים, הידועה בשם כלבנות טיפולית, היא תחום חדש יחסית בעולם השיקום והטיפול.

כבר היום ניתן לראות מקרים רבים בהם פעילות בשילוב כלבים תורמת לתהליך השיקום. בין אם מדובר בשיקום אסירים, התמודדות עם חרדה, או קיצור זמני החלמה של חולים, ישנן עדויות רבות לתועלות שבשילוב כלבים בתהליך.

כיצד טיפול באמצעות כלבים משנה את העולם?

בישראל כמו במקומות רבים בעולם, אנו עדים בשנים האחרונות לעליה במודעות לתחום הכלבנות הטיפולית וליתרונות המופלאים שהוא מסוגל לספק למטופלים שלו. מדריך כלבנות טיפולית הוא איש מקצוע שבדומה למדריכי הרכיבה הטיפולית עובד עם אנשים מכל קצוות האוכלוסייה אשר סובלים ממגוון בעיות; בין אם מדובר בקונפליקטים רגשיים, קשיים פיזיים או חולים הנמצאים בטיפול רפואי. הכלבן הטיפולי יסייע למטופלים להתמודד עם הקשיים שלהם על ידי טיפול באמצעות כלבים שאומנו במיוחד בכדי לעודד את המטופלים ליזום, להביע את תחושותיהם, ללמוד כיצד לתקשר עם הסביבה ולאתגר את עצמם מבחינה פיזית.

כלבים טיפוליים העוזרים בשיקום אסירים

אחד הטיפולים שמפתיעים אנשים רבים הוא שיקום אסירים שמתבצע במדינות רבות בעולם. ארה"ב היא מדינה מובילה בתחום זה כאשר ישנם מספר רב של תכניות במסגרתן אסירים עוברים תוכנית לימודים לאילוף כלבים שננטשו ועברו בין בתי מחסה, אשר בעצמם עומדים מול סכנת המתה. החיבור הזה בין האסירים לכלבים מעניק לאסירים מטרה לשאוף אליה, מעודד אותם לפתח כישורים חברתיים ומספק להם מעין תקווה כי הם יוכלו להשתלב בחברה לאחר השחרור שלהם. במהלך התוכנית האסירים לומדים לאלף כלבים ולכתוב יומן התקדמות שמעודד אותם להוציא החוצה את הרגשות והתחושות שלהם והתוצאות לא מאחרות לבוא כששיעור החזרה לכלא בקרב האסירים מהתוכנית הוא נמוך משמעותית ביחס לשאר האסירים. ההצלחה הגדולה של התכנית מביאה משפחות עם כלבים להמתין גם חצי שנה עד שכלבם יזכה לעבור את תוכנית האילוף השיקומית מטעם בתי הסוהר.

כלבים טיפוליים העוזרים במניעת חרדה

אותו שיקום אסירים אשר מעודד את האסירים להבין כי יוכלו להשתלב בחברה לאחר שחרורם, מספק למעשה שיקום לאנשים אשר סובלים מהתקפי חרדה או "הפרעות דחק פוסט טראומתית". דוגמה בולטת למקרים מסוג אלה התרחש בין השנים 2011 ועד 2014 במתקן כליאה במדינת ניו-יורק, שם מספר אסירים התקבלו לתוכנית שיקום של חברת Puppies behind bars, אשר משקמת אסירים בעזרת תוכנית אילוף, ואלה אומנו לאלף כלבים אשר עוזרים ליוצאי צבא הנתקלים בתופעות קשות של חרדה והפרעות פוסט טראומטיות. אותם יוצאי צבא לומדים להתמודד עם הכלבים הטיפוליים, כיצד לבצע איתם תרגילים ואפילו כיצד לבקר איתם במקומות הומי אדם, שעד אותו טיפול לא היו מעזים להתקרב אליהם. בנוסף להיותם בני לוויה נאמנים, ניתן גם לאמן את הכלבים לפעול בעת התקף חרדה של בעליהם, כדי לסייע לו ולהזעיק עזרה.

כלבים טיפוליים העוזרים להפחית את זמן ההחלמה של חולים

בית החולים ג’ון האנטר באוסטרליה ערך ניסוי שממצאיו העלו כי חולים אשר זכו לביקורי כלבים ניחנו שיפור ניכר במצב רוחם עד כדי כך שהדבר תרם לצמצום חסר תקדים בזמני ההחלמה מול חולים אחרים. הטיפול נעשה על ידי חיבור של כלבים עם חולים אשר הפגינו סימנים של קושי בהתמודדות עם מחלתם. כאשר אלו החלו לעבוד עם הכלבים, הדבר שינה את התנהגותם והם הגבירו את הפעילות הפיזית שלהם – דבר שעודד את זרימת הדם ותהליך הריפוי טבעי של הגוף. אחד המטופלים הזכורים ביותר היא ילדה שהתנהגותה השתנתה ב-180 מעלות החל מהביקור הראשון של הכלב. לפני כן היא לא הייתה מוכנה לקום ממיטתה ולא הייתה מעוניינת לדבר, אך כאשר היא ראתה את הכלב הראשון, היא מייד שינתה את התנהגותה והחלה לחייך לזוז ולתקשר עם סביבתה. הכלבים סיפקו לחולים את האפשרות ליהנות ממגע, משחק ואינטראקציה "נורמאלית" שבסופו של דבר עודדה את קצב ההחלמה ב-30 אחוזים לעומת החולים שלא השתתפו בפעילות.

כלבים טיפוליים במניעת דיכאון

מחקרים טיפוליים שנעשו בשנים האחרונות גילו גם את הקשר הישיר של כלבים ומאבק במחלת הדיכאון. חוקרים מצאו כי יצירת קשר עם כלבים, מקלה על לחץ הדם וקצב הלב ובכך עוזרת להחליש רגשות כגון דיכאון ותחושת בדידות. במקרים מסוג זה, הטיפול בכלב ויציאה לטיול משותף עוזרת למטופלים לצאת מאזור "הבטוח" שלהם ובכך עוזרים להם ליצור קשרים עם בעלי כלבים נוספים בגינות כלבים וכדומה. בנוסף, הקשר בין האדם לכלב תורם במאבק של תופעות כגון הפרעות דו-קוטביות כשהמטופלים עצמם הופכים ל"מטפלים" של חברם ההולך על ארבע ובכך נאלצים להיאבק בדחפים ומצבי-רוח הפכפכים ולהישאר מאוזנים.

לסיכום, למרות שהוא קיים עוד מתחילת המאה ה-20, ניתן לומר שטיפול באמצעות כלבים הוא בתחום שהוא בראשית דרכו. עם זאת, כבר כעת ניתן לראות את התרומה שהוא מספק למטופלים האוכלוסייה, בין אם מדובר באנשים הסובלים מבעיות רפואיות, חברתיות או נפשיות, ואת יכולתו לסייע לאנשים בוגרים וילדים כאחד.

[av_button label='למידע נוסף אודות לימודי כלבנות טיפולית – לחצו כאן ' link='post,3628' link_target='_blank' size='x-large' position='center' icon_select='no' icon='ue800' font='entypo-fontello' color='green' custom_bg='#444444' custom_font='#ffffff']

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן