מגדר ומיניות על הרצף

מגדר ומיניות על הרצף

מגדר ומיניות על הרצף

מגדר ומיניות על הרצף, בין נרנור מיעוט ובין אמפתיה

מה בין זהויות א-בינארית, אי-מונוגמית או להטב"קית אחרת לאוטיסטים?
מחקרים עדכניים ומטא אנליזות מראים מתאם גבוה בין זהויות אוטיסטיות לזהויות מגדריות ומיניות החורגות מנורמה החברתית. בעוד מתאם בפני עצמו אינו מהווה סיבתיות, יש לקחת בחשבון בעת טיפול באוכלוסיה את ההשפעות של הצטלבות צמתי חריגות על איכות החיים, במיוחד בחברה בה לאורך רוב ההיסטוריה המודרנית זהויות החורגות מברירות המחדל נתפסו בתרבות ובעולם הטיפול הנפשי כדבר הדורש תיקון, פתולוגיה, מחלה, סטייה, או לפחות כמשהו שיש להשלים עימו בשל חוסר יכולת לשנותו.
במיוחד במחצית הראשונה של המאה הקודמת, בה אאוגניקה נחשבה כמדע מקובל והתפיסות על נורמטיביות מינית וגופנית התערבבו זו בזו, לצד שיפוט שראה ב"אחר" השונה אלמנטים של זרות אנושית, פגם מוסרי ואף סיכון לחברה.
כיום השפעות של תפיסות כאלו מתערבבות לעיתים בתפיסות של המודל הביו-רפואי, כאשר הפטרנליזם של הממסד עלול להוביל לנרנור מול אוכלוסיות מוחלשות גם כאשר מטרתו לסייע, במקרה של הממסד הפסיכיאטרי והרפואי שאחראי על מהו "שיגעון" ומהו "נורמלי," הנרנור נוגע בלב הפנמת אשמה קשורת לחץ מיעוטים.
זאת כאשר הצטלבות מיקומי שוליים חברתיים של מגדר, מיניות ונוירולוגיה מובילים במקרים רבים לחווית חיים מתמשכת שניתן לכנות כ"טראומה עיקשת", טראומות מורכבות ובכלל קושי בחברה שלנו להפריד בין מהו אוטיסט למהו אוטיסט בטראומה.
המחשבה על לשגשג כאוטיסטית או אוטיסט רחוקה מהרבה אנשים, אך זה אפשרי.
בשנים האחרונות ניתן לראות מפנה במדיה ובתרבות לרבות בגישה הטיפולית, הכולל כניסת אנשים בעלי זהויות מגוונות לכיסאות החוקרים והמטפלים, כשבמקביל מחקרים שסתרו וערערו רבות מהנחות המוצא הישנות על מיניות, נוירולוגיה ובעל החיים האנושי התחילו לבחון את נקודת המפגש בין ההשפעות הסביבתיות והתפיסות, החברתיות והאישיות, על פגיעות וחוסן.
היכרות חיובית וחקר משותף יכולים לעשות את כל ההבדל.
בקורס התמחות באוטיזם בשילוב וסיוע בעלי חיים יחד נחקור מבני מערכות יחסים מרובים, נצלול לקשת המגדרית הרחבה, נשמע תיאורים מהחיים עצמם ונראה איך החלקים השונים משתלבים כך שנוכל לאפשר טיפול מיטב לאוכלוסיה.
הידע שיועבר מבוסס על המחקרים העדכניים בתחום לצד ידע קהילתי ומסקנות מחקר אישי ומקומי, בין השאר בהתבססות על מחקר תזה איכותני שערכתי בנושא של חוויות הטיפול של המחזיקים והמחזיקות בזהויות מיניות שאינן נורמטיביות, בהם מי שאובחנו בדיעבד כאוטיסטים, לצד דוגמאות ומקרים מעשיים מידע שנצבר בגוף ראשון לאורך שנים כחלק מצוות הניהול של הקבוצה הגדולה בעברית ליחסים אי-מונוגמיים "פוליאמוריה ויחסים פתוחים הקבוצה המאוחדת," כחברה בצוות העמוד "מרוצפות-אוטיסטיות כותבות" וכפעילה באס"י.

ספציפית, המחקר האיכותני שערכתי חשף אוסף חוויות מגוון, טיפולים שלתחושת המרואיינים תרמו להם וכאלו שפגעו בהם, כאשר לרוב ההבדל לא היה טמון בידע קודם אלא בחקירה משותפת, פתיחות, גישה לא שיפוטית וכו'.. לעומת ניסיונות גלויים או סמויים ל"נירמול" ומחיקה.
ניתן לומר שהממצא העיקרי הינו הצורך בטיפול אמפתי, הרואה את האוטונומיה של האנשים וצרכיהם לצד ניסיון אקטיבי לקבל משוב ולהרחיב את הידע על זהויות שאינן נורמטיביות.
בין אם קוויריות או נוירוקוויריות. במילים אחרות: הקשיבו באמפתיה, הפגינו אומץ להיחשף לדברים שעלולים לערער תפיסות קיימות וחישבו באופן קווירי, שרואה בשוני וגיוון חלק מהמרקם האנושי ולא פגם.

*נרנור – ,Gaslighting על בסיס נור אור/נר/אש, תרגום של ענת גוטמן בעקבות בקשה שלי למונח בעברית

.2019

שי לעדן.

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן