חינוך, אימון או אילוף כלבים, מה בעצם ההבדל?

Depositphotos_51511707_S

חינוך, אימון או אילוף כלבים, מה בעצם ההבדל?

מה עולה לכם בראש כשאתם שומעים את המונח אילוף כלבים? רבים מהאנשים שאני פוגש בראיונות שאני עורך לפני קורס אילוף כלבים, חושבים על חינוך ועל משמעת. ואכן, בדיקה במילון מראה הקבלה בין המונח "לאלף" והמונח "לחנך". אז מה לומדים תלמידי קורס אילוף כלבים? ומהו בעצם תפקידו של המאלף? התשובות לפניכם.

כלבים, כמו כל בעל חיים, מונעים ע"י יצרים. יצרים אלו הם שרידים קדמונים שקיבל כלב הבית המודרני בתורשה מאבות אבותיו – הזאבים, ואחריהם כלבי הבר. על אף שרוב כלבי הבית הם תוצאה של הרבעות של כלבים מבויתים כבר עשרות או מאות שנים אחורה, נותרו במאגר הגנטי של הכלב תכונות זאביות מובהקות המניעות אותו לפעולה.

האדם, בנסותו להתאים את הכלב לצרכיו האישיים, יצר במהלך השנים גזעי כלבים אשר לכל אחד מהם יצרים אחדים חזקים יותר מאחרים. בכלבים המשמשים לצייד חיזק האדם את יצר הצייד, בכלבים המשמשים לשמירה – את יצר הטריטוריאליות וכן הלאה.

העניין הוא שכיום, ברוב המקרים, התכונות והיצרים של הכלב אינם בשימוש. כמה מאתנו משתמשים בכלבים שלהם לצייד? כמה מאתנו נעזרים בכלבי הרועים שלהם לאיסוף או שמירה על העדר?

הכלב הוא חברו הטוב ביותר של האדם, וככזה עליו ללמוד לחיות בסביבה אנושית ולפעול על פי כלליהם של בני האדם. התנהגויות כגון: גניבת מזון, כרסום חפצים וחשדנות כלפי זרים, הן תכונות כלביות טבעיות, אשר לעיתים אינן עולות בקנה אחד עם רצונותיו של האדם. חניכי קורס אילוף כלבים עוברים הדרכה מקיפה מאוד כדי לדעת להבדיל בין התנהגויות שמתאימות לגזע כזה או אחר, לבין חריגות התנהגותיות שמקורן בחשיפה לא נכונה.

הרעיון הבסיסי הוא להבהיר לכלב מה מותר ומה אסור. דרך אילוף אנו למעשה מרסנים את יצריו של הכלב, במקומות בהם ההתנהגות יוצרת עבורנו בעיה. הריסון יכול להיות מושג בדרכים רבות, אך הדרך המועדפת עלי היא "הצעת התנהגות אלטרנטיבית". הרעיון בשיטת אילוף זו, היא לאפשר לכלב התנהגות אחרת דרכה יוכל להביא לידי ביטוי את היצרים והדחפים שלו. לדוגמה – כלב שנוהג לרדוף אחרי מכוניות או אופניים, יכול לבטא את יצר הרדיפה שלו במשחק בכדור או בצעצוע אחר.

גם כלבים בעלי יצר הבאה מפותח (שהוא למעשה יצר ציד) יוכלו לקבל סיפוק רב במשחק עם כדור. המשחק יהווה פורקן מנטאלי לכלב וצפוי למנוע התנהגויות בלתי רצויות בבית.

ומה לגבי אימון? ובכן, אימון הוא בדיוק הדבר ההפוך. בעוד שאילוף עוסק בריסון היצר, אימון עוסק בהעלאת היצר ובשימוש ביצר ככלי להשגת מטרות. כאן ניתן להשתמש בתכונות הטבעיות של הכלב למטרות עבודה כגון: הגנה/ תקיפה, גישוש, ועוד.

ומה לגבי כלבי בית? כפי שציינתי קודם, ישנם כיום מספר רב של אביזרים אשר יכולים לשמש להפעלה של יצרים מסוימים אצל כלבים דרך משחק. הרעיון כאן אינו בהכרח להפוך את הכלב לכלב עבודה, אלא יותר לאפשר לו פורקן גופני ומנטלי. קורס אילוף כלבים מעניק לבוגרים את היכולת והידע הנדרשים בכדי להתאים לכל כלב ולבעליו את דרך העבודה המתאימה להם תוך התחשבות בגורמים כמו: שגרת היום, סביבת המגורים, ההרכב המשפחתי ועוד.

אז לסיכום: אילוף – ריסון והנמכה של יצרים, לטובת התאמה לחיים בסביבת האדם, אימון – העלאת יצרים לטובת כלבנות מקצועית או משחק המהווה פורקן מנטאלי עבור הכלב.

לפרטים נוספים על תהליך ההכשרה

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן