מיינדפולנס ומדיטציה ככלי טיפולי

Woman meditating practicing yoga outdoors

מיינדפולנס ומדיטציה ככלי טיפולי

את היתרונות הרבים של המיינדפולנס ניתן לקבץ לשתי קטגוריות.

אנו מוצאים את כל השיפורים בבריאותנו וברווחה הכללית שאותם ידועה התודעה, כולל הפחתת מתח, שיפור מיקוד וחוסן.

היתרונות בקטגוריה השנייה עדינים יותר. בזכות מדיטציית מודעות אנו משיגים תובנות כיצד פועל הנפש. תובנות אלה פותחות את הלב ומאפשרות לנו לעבוד עם הנפש בצורה מיומנת וחיובית יותר המיטיבה עם עצמנו ואחרים.

היתרונות של מדיטציית מיינדפולנס

תרגול מיינדפולנס זכה בשנים האחרונות להתייחסות מדעית ולחץ חיובי בשל היתרונות הבריאותיים הרבים של המדיטציה. מחקרים הראו כי ישיבה מודעת לפרק זמן של כל יום יכולה להוביל ל:

רוגע ויציבות נפשית

התמקדות מוגברת, יכולת ריכוז, תשומת לב לפרטים ופרודוקטיביות

פחות מצוקה רגשית, חרדה ומתח

שינה טובה יותר

מיינדפולנס תורם לתחושה כוללת של רווחה,איזון וסיפוק.

בין התוצאות החיוביות הרבות של הפחתת מתח, למשל, מחקרים מדעיים מצביעים על מערכת חיסונית לבבית יותר, לחץ דם נמוך יותר וסיכון מופחת למחלות הקשורות במתח.

היכולת להתמקד ולהישאר מרוכז נותנת למוח מרחב לקבל החלטות מושכלות ולקבוע ביעילות סדר עדיפויות. וכל מי שאי פעם עבר לילה ללא שינה יודע מה יכולה להיות שינה באיכות מתנה. בסך הכל, על ידי מתן לעצמנו רק כמה דקות של זמן "מודע" מודע לידי יום, אנו מתחילים להרגיש רגועים ומאושרים יותר, ומגלים שהאתגרים הבלתי נמנעים של החיים הופכים לממשיים יותר.

היתרונות של מדיטציית מודעות

כאשר אנו מתאמנים במודעות, אנו לומדים לעבוד יותר עמוק עם הנפש, מה שמוביל לתובנות עמוקות ושומרות על טיבו ואופי המחשבות והרגשות המתעוררים בתוכו. בהתבסס על ההבנה שלנו, אנו יכולים למעשה לשבש – ובסופו של דבר לעקור – נטיות הגורמות לנו להגיב למצבים בדרכים לא מועילות. מכיוון שאנו רואים את הפערים במוחנו, אנו לומדים לא להגיב בלחץ, בהלה או כעס. החשיבות העצמית שלנו וההתחברות שלנו לצאת החוצה למעלה מתחילים לרדת. טרנספורמציה חיונית זו יכולה להוביל לשינויים מרשימים בחיינו.

איכויות הקשורות למודעות מוגברת כוללות:

גמישות מוגברת, הבנה וסובלנות

ציפיות מציאותיות יותר מעצמך ואחרים

יותר טוב לב וחמלה

שיפור ההערכה העצמית והביטחון האמיתי

תגובות רגשיות חיוביות ויחסים

בעזרת מודעות אנו הופכים עמידים יותר, פתוחים וסובלניים יותר – אנו מכירים בכך שאכפת לנו באמת מאחרים. עניין זה ברווחתם של אחרים עולה על פחדים וחרדות משלנו, שיכולים לתפוס מקום רב אחרת. והיופי בזה, ככל שאנו מתמקדים יותר לטובת אחרים, אנו מרגישים טובים יותר!

תחושת הרווחה שלנו מתבצעת על ידי היתרונות המוקדמים של המיינדפולנס, כמו גם על היתרונות ארוכי הטווח של מוח מרווח ותובנה. והטבות לא עוצרות כאן – ככל שאנו משיגים הבנה רבה יותר, אנו באופן טבעי הופכים דוגמאות טובות עבור אחרים.

רווחתנו מדבקת! המרווחים והחביבות שאנו חווים מקרינים באופן טבעי אל תוך עולמנו. לכולנו רשתות של משפחות, חברים ועמיתים לעבודה שמתמודדות עם הבעיות והאתגרים שלהם. המיומנות שלנו להקשיב, האמפתיה שלנו, אי השיפוט, ההתנהגות הרגועה והיכולת להיות נוכחים באמת הם המתנות הטובות ביותר שאנחנו יכולים להציע להם.


מאת יוני יושע

ראש תחום טיפול רגשי במרכז אופק

למידע אודות השתלמות מיינדפולנס למטפלים לחצו כאן

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן