מרקרים בעולם האילוף ולמה בכלל צריך אותם?

41

מרקרים בעולם האילוף ולמה בכלל צריך אותם?

אחת השאלות הראשונות שעולות אצלנו בבית הספר לאילוף כלבים היא מה זה מרקרים ולמה בכלל צריך אותם?

אז קודם כל נבין מה זה מרקר, סמן בעברית, ואיך כלי זה בא לידי ביטוי באילוף ואימון כלבים.

למעשה מרקר זוהי מילה סימן או צליל שאנו בוחרים, המרקר המוכר והנפוץ ביותר הינו הקליקר, למעשה זהו סימן מקדים אשר הכלב מקבל לפני שמקבל את החיזוק החיובי (חטיף, צעצוע, או כל דבר אשר נתפס בעייני הכלב כחיזוק).

מרקר עובד ממש כמו מצלמת סטילס, ההתנהגות אשר הכלב עושה באותה השנייה כאשר מקבל את הסימון זאת ההתנהגות המדויקת שתחוזק.

מטרתו העיקרית של המרקר היא סימון ההתנהגות הרצויה שאותה הכלב מבצע ודיוק הבנתו של הכלב על מה קיבל את החיזוק.

מצבים נוספים בהם נמצא את המרקר מועיל:

  • עבודה מרחוק – לדוגמא אם נשלח את הכלב למקום ונהיה רחוקים כמה מטרים ממנו, נוכל להסביר לו בעזרת המרקר, שהוא מקבל את החיזוק על כך שנמצא במקום בעת שאנחנו רחוקים ממנו או אפילו הישארות בארצה או כל משימה אחרת שיש בה אלמנט של מרחק.
  • בטיפול התנהגותי נוכל "ללכוד" התנהגויות רצויות בעזרת המרקר: רוגע, חיזוק של שפת גוף ואפילו הורדת רמה של התנהגויות רצויות לא רצויות.
  • פירוק התנהגויות מורכבות לשלבים קטנים.

בנוסף המרקר משמש כ"גשר" בין ההתנהגות לחיזוק. כלומר מהרגע שהכלב ביצע את ההתנהגות ועד לרגע שמקבל את החיזוק, המרקר נותן לנו מרווח זמן כאשר הכלב עדיין מבין בדיוק על מה קיבל את החיזוק.

בשלב הראשון, נבנה קישור אסוציאטיבי בין המרקר לחיזוק החיובי. לדוגמא: נלחץ על הקליקר ולאחר כשתי שניות ניתן לכלב את החטיף, נחזור על כך בין מספר פעמים עד שהכלב יעשה את הקישור הנדרש. רוב הכלבים יעשו את הקישור תוך 20-40 חזרות.

אז עכשיו כאשר בנינו את המרקר נוכל להתחיל לעבוד אתו אבל קודם חשוב להבין כמה דברים:

  • המרקר אינו אות או פקודה כמו שב או ארצה, הוא למעשה מגיע אחרי שהכלב מבצע את ההתנהגות ומסמן לכלב על מה בדיוק קיבל את החיזוק.
  • החיזוק החיובי לעולם לא מתנתק מהמרקר אחרת הקישור האסוציאטיבי יאבד.
  • קליקר יהיה לרוב יותר פרקטי ממרקר קולי מכיוון שתמיד נשמע אותו דבר גם כאשר עובדים עם הכלב אנשים שונים עם קול וטונציה אחרת.

מומלץ לבחור במרקרים שונים לחיזוקים שונים לדוגמא קליקר לחטיפים ומילה לצעצוע כדי לא לפגוע בעוצמתו של המרקר על ידי ערבוב חיזוקים. כלומר, אם הכלב שלנו עובד גם עם מזון וגם עם צעצועים והמוטיבציה שלו למזון יותר חזקה נסתכן בהחלשה של המרקר, אם נרצה לחזק את הכלב והוא יהיה פחות בעניין של הצעצוע באותו רגע.


קורס אילוף כלבים במרכז אופק

לפרטים נוספים אודות בית ספר לאילוף כלבים לחצו כאן

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן