אוטיזם, קלינאות תקשורת וכלבים

אוטיזם, קלינאות תקשורת וכלבים

אוטיזם, קלינאות תקשורת וכלבים

את הקסם שבעבודה עם אוטיזם, כקלינאית תקשורת בסיוע כלבים, דמיינתי עוד במהלך הסטאז' וההכשרה באוניברסיטה.
הנקודות כבר עמדו לנגד עיני, אבל בצורה מטושטשת ועוד לא התחברו לקו.
עם הזמן התמונה התבהרה ועולם הכלבנות והטיפול הפכו לאחד.
הכלבים הפכו אותי למטפלת טובה יותר והטיפול הפך אותי לכלבנית טובה יותר. מעין מעגל קסמים שחשף בפני עולם שלם שעוד יש לחקור, לגלות ולפתח.
דבר אחד שהיה בולט במיוחד עוד מתחילת דרכי כקלינאית בגן תקשורת, הוא החיבור שבין הכלבים לאוטיזם.

על פי ה DSM-V, ספר האבחונים האמריקאי, אוטיזם מוגדר כהפרעה נוירוביולוגית התפתחותית, אשר מתרחשת כבר בשלבי ההיריון המוקדמים.
על מנת לדעת כיצד להתייחס לטיפול באוטיזם, חובה להבין את הביטויים הרבים והמשמעויות השונות של הפרעה נוירוביולוגית זו. כמו כן, חשובה היא לא פחות ההבנה, כי כל אדם עם אבחנה של אוטיזם הינו שונה, לעיתים בצורה מהותית, מין האחר.
כלומר, כאשת מקצוע, הניצבת מול מטופלים על הרצף האוטיסטי, מוטלת עלי אחריות כפולה: האחת היא לחקור לעומק על האוכלוסייה, על כל המשתמע מכך. השנייה היא לזכור כי עלי לראות כל אחד ואחת מהמטופלים באור שונה ולהצליח להיות דינאמית וגמישה בצורה מתמדת, לטובת אבחון מדויק וטיפול טוב יותר. בשורה התחתונה, המטרה העיקרית והחשובה ביותר, היא הסתכלות רחבה ושלמה על כל אחד. עלינו לראות את האדם העומד מולנו כישות נפרדת, אינדיבידואלית וייחודית. עם יכולות, צרכים ורצונות משל עצמו.

במהלך קורס התמחות באוטיזם בשילוב וסיוע בעלי חיים, נדון במאפיינים הנוירוביולגיים השונים, ניגע במגוון התיאוריות הקיימות ונעמיק בהגדרות ובמונחים, אשר צובעים את הלקות במגוון צבעי הקשת.
תוך ניסיון לחבר בין כל אלו, להיבטים הקליניים של כל אדם על הרצף האוטיסטי. נשפוך אור על השונות האישית והבינאישית באוכלוסייה ועל המשמעות של הביטוי: 'ספקטרום' ונציץ על עולם האוטיזם מנקודת מבט הוליסטית, המתייחסת לאדם כשלם.
כל אלו, במאמץ להסביר את האתגרים התקשורתיים והשפתיים השונים ולעיתים גם המשתנים לאורך ההתבגרות. וכן, כיצד בהתייחסות והסתכלות רחבה על האבחנה, נבנות תוכניות ומטרות הטיפול.

בנוסף, נדון בחשיבות ובערך המוסף של נוכחות הכלבים בקליניקה ובמערכת היחסים הנרקמת במשולש מטופל-מטפל-כלב. נציג את חשיבות ההורים והמשפחה ואת חשיבותה של ההדרכה וליווי מותאמים לאורך הדרך.
וכן, נציג דוגמאות אמיתיות מתוך הקליניקה ונדבר על השאלות החשובות, שעל כל אחד מאיתנו לשאול לפני/במהלך/לאחר כל מפגש עם האוכלוסייה.

מאי שמולביץ

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן