בחירת סוג המושכות – רכיבה טיפולית

30

בחירת סוג המושכות – רכיבה טיפולית

עם אילו מושכות אתם רוכבים?

שאלת את עצמכם פעם – למה?

אם אתם עוסקים בספורט התשובה כנראה ברורה-

לכל סגנון רכיבה יש את הכלים המתאימים לו, בין היתר מושכות.

אבל אם אתם רוכבים להנאתכם, או עובדים בתור מדריכי רכיבה על סוסים או מדריכי רכיבה טיפולית, האם שאלתם את עצמכם – אילו מושכות מאימות לי או לתלמידים שלי?

ובכן, בחוות רבות, ברירת המחדל נובעת מסגנון הרכיבה העיקרי בחווה. בחוות שעובדות בסגנון מערבי – רואים לרוב מושכות מפוצלות, בחוות בסגנון אולימפי מושכות מחוברות, ובחוות שעיקר פעילותן היא טיפולית, התשובה משתנה מחווה לחווה.

סטודנטים רבים במסגרת קורס מדריכי רכיבה טיפולית שואלים – אז מהם העקרונות בבחירת סוג המושכות הנכון? נתחיל מחלוקה לקטגוריות:

  1. מושכות מפוצלות – מושכות אלו הן הנפוצות בשימוש בענפי הספורט ברכיבה מערבית. מדובר בשתי מושכות נפרדות, אשר כל אחת מהם מחוברת לצד אחד של המתג. סוג מושכות זה נועד בעבר לתת מענה לצורך בירידה מהסוס והובלתו בעת עבודה בשטח, וכן מענה לרכיבה ביד אחת.

מושכות אלו הן בבירור הכלי המתאים ביותר לרכיבה ביד אחת (מלבד מושכות מותאמות לנכים, עליהן ארחיב בהמשך). קל ללמד קיצור והארכה, קל לבדוק אם המושכות שוות, אחיזת היד טבעית יותר לרוב הרוכבים מאשר אחיזת מושכות "רגילה" שכן ניתן להשתמש במנח היד הוא אופקי (אצבעות לצדדים) ולא אנכי (אגודל למעלה).

אחד המצבים במסגרת קורס מדריכי רכיבה טיפולית אשר בהם אתן עדיפות לסוג מושכות זה הוא בעבודה עם קבוצות של נוער בסיכון. מדוע? ברוב החוות עבודה עם נוער בסיכון מתבצעת בקבוצה החל מהשלב הראשון.

מניסיוני, שימוש במושכות מפוצלות ורכיבה ביד אחת מקלים על ההתאקלמות במגרש הרכיבה, מאפשרים לכל רוכב בקבוצה שליטה טובה יותר בסוס עליו הוא רוכב, ובעיקר מפנים את הגוף ללמידת יציבה נכונה. באופן דומה ברכיבה טיפולית עם ילדים, כאשר יש צורך להתקדם לרכיבה עצמאית לפני ביסוס הישיבה – אני מעדיף לעבוד עם מושכות מפוצלות ורכיבה ביד אחת.
שימו לב שהעיקרון של עבודה שווה עם שני צדי הגוף ברכיבה מופר פה בשלב הראשון בכדי לתת עדיפות לשיקולים אחרים, אך ניתן בקלות ליישמו ע"י אחיזת המושכות בכל פעם ביד אחרת. כמובן שאת תרגול העבודה הבילטרלית (דו צדדית) אנו דוחים לשלב מאוחר יותר.

ומה אתכם? האם המושכות האלה מתאימות לכם? ובכן – אם אינכם עוסקים בספורט בהנחה שאתם רוכבים בשתי ידיים, אין שום יתרון ברכיבה עם מושכות מפוצלות.

להיפך – הצורך בסידור מחדש של הגשר בכל פעם שמאריכים או מקצרים את המושכות דורש תשומת לב מיותרת, זאת מכיוון שהכלי פשוט אינו מתאים. אתם מבינים – מושכות מפוצלות לא נועדו לרכיבה בשתי ידיים.

  1. מושכות לולאה/ מושכות סגורות – מושכות אלו נועדו לרכיבה בשתי ידיים. מדובר בשתי מושכות מחוברות כמו מושכות לרכיבה בסגנון אולימפי, או מושכות לולאה שהן למעשה חבל/ רצועת עור אחת המחובר לשני צידי המתג (הכוונה אינה למושכות עם לולאות עליהן, על זה נדבר בהקשר של ציוד טיפולי).
    מושכות אלה מתאימות לעבודה דו צידית ולרכיבה בשתי ידיים. קל יותר לקצר ולהאריך אותן, אין סיכון שמושכה אחת תיפול על הרצפה, ואין צורך לסדר את הגשר מחדש בכל פעם שמקצרים ומאריכים.
    שמעתי מאמנים רבים שאומרים שברכיבה מערבית צריך לדעת לרכוב עם מושכות מפוצלות. ובכן תשובתי היא כן, אבל… אחרי שהרוכב למד לשלוט במושכות בצורה טובה מאוד, וכאשר הוא מתחיל תהליך של מעבר לרכיבה ביד אחת, אפשר ואף כדאי ללמוד לרכוב עם מושכות מפוצלות. כפי שאין הגיון בשימוש בדורבנות אצל רוכבים מתחילים, אין הגיון ללמד רכיבה בשתי ידיים עם מושכות מפוצלות, הן פשוט לא נועדו לזה.

בשנים האחרונות נחשפתי לעובדה שבארצות הברית – מולדת הרכיבה המערבית, עברו רוב הרוכבים שאינם עוסקים בספורט לרכיבה עם מושכות לולאה/ מושכות מקאטה.
בהתאמה, אני סבור שמשתתפי קורס מדריכי רכיבה טיפולית ומשתתפי קורס מדריכי רכיבה, צריכים ללמוד לרכוב קודם בשתי ידיים עם מושכות לולאה, ובמקביל, כדי להבין כיתד לרכוב  ביד אחת, לעבור לשימוש שמושכות מפוצלות.

למידע אודות קורס רכיבה טיפולית במרכז אופק לחצו כאן

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן