הקשר בין הפה של הסוס ורגליו האחוריות

Horse Dentist at work check horse mouth

הקשר בין הפה של הסוס ורגליו האחוריות

הקשר בין הפה של הסוס ורגליו האחוריות

או – למה חשוב לי שסוסים ידעו ללכת אחורה.

בעולם הרכיבה המערבית מקובל לשים דגש על יכולתו של הסוס ללכת לאחור. הליכה לאחור היא תרגיל חשוב בענפי ספורט רבים ועל כן מקובל לבצע את המיומנות עם כל סוס עוד במהלך האילוף הראשוני. בענפי הספורט האולימפיים – קפיצות ודרסז', הליכה אחורה קיימת כתרגיל ברמות אימון מתקדמות, או שלא קיימת בכלל.

במסגרת מבחני הסיום של קורס מדריכי רכיבה על סוסים בסגנון מערבי, נדרשים התלמידים לבצע הליכה אחורה עם הסוס עליו הם רוכבים. ביצוע מיומנות זו, מביאה לידי ביטוי בעיקר את רמת האימון והמשמעת של הסוס, ולא את יכולתו של הרוכב. אתם מבינים, אם הסוסים עליהם רוכבים מי שעוברים קורס מדריכי רכיבה על סוסים מאומנים בהליכה לאחור, כל מה שנותר לרוכב הוא "ללחוץ על הכפתור הנכון" ולגרום לסוס ללכת בכיוון הרצוי. הכפתור יכול להיות פקודה קולית, שינוי ישיבה או שימוש במושכות – כל זאת בהתאם לרמת האימון של הסוס.

אז מה הקשר לרגליים האחוריות? ולמה חשוב לי ללמד כל סוס ללכת אחורה?

ובכן, לתפיסתי, הליכה לאחור אינה מטרה אלא תוצאה.

אסביר: כשאני מפעיל לחץ עם שתי הידיים על המתג, אני רוצה שהסוס יעביר את משקל הגוף שלו לרגליו האחוריות. סוסים נושאים את רוב משקל הגוף שלהם על רגליהם הקדמיות, ובכדי לשפר את יכולותיו של הסוס יש צורך בהעברת חלק מהמשקל לרגליים האחוריות. צורך זה קיים ומקבל דגש כמעט בכל סגנונות ומקצועות הרכיבה. למעשה, אחד השיקולים המרכזיים בבחירת סוס לספורט יהיה מבנה ותנועה המאפשרים נשיאת משקל על הרגליים האחוריות. רוכב שידע לזהות מתי הסוס מעביר את המשקל שלו לאחור, ידע לייצר הרפיה ברגע הנכון, וכך לגרום לסוס להפנים שמגע עם שתי הידיים משמש כבקשה להעברת המשקל לאחור. לאחר שהסוס מבין את הבקשה, ניתן לקבל בקלות הליכה לאחור, ע"י השהיית ההרפיה גם לאחר שהסוס העביר את משקל גופו לאחור. סוס שהבין שעליו להעביר את משקל גופו לאחור, סביר שיבין גם שעליו להמשיך לעשות זאת עד לקבלת הרפיה.

ומה לגבי העברת משקל לאחור תוך כדי תנועה? ובכן, לאחר שלימדתם את הסוס להעביר משקל לאחור, הוסיפו סימן של הרגליים לתנועה קדימה, ותקבלו סוס שמעביר משקל לאחור וממשיך לנוע קדימה תוך כדי.

מסובך? אכן כך. העברת משקל הסוס לרגליו האחוריות או – כינוס, היא אחת המיומנויות המורכבות ברכיבה. על אף שמיומנות זו אינה חלק מהדרישות מתלמידי קורס מדריכי רכיבה על סוסים, אני נוהג להסביר את הנושא לתלמידים, תוך תרגול העברת משקל בעמידה, בכדי שבהמשך הדרך, כשירצו להגיע לרמות גבוהות יותר של רכיבה, יהיה להם הבסיס הנכון לביצוע המיומנות.

דרך אגב, זו גם הסיבה שאני משתדל לא להשתמש בפה של הסוס ככלי להאטת מהירותו. במקרה בו סוס ממהר, אני אעדיף לנתב את האנרגיה שלו למעגל בכדי להאט אותו, ולא למשוך לו בפה. את הפה אני משאיר לשליטה ברגליים האחוריות.

לסיכום – אם אתם מלמדים את הסוס שלכם ללכת לאחור, נסו להקשיב לגופו – נסו להרגיש את הרגע בו הסוס מעביר את משקל הגוף שלו לאחור ולהרפות. בשלבים הראשונים אל תחכו שיצעד לאחור – למדו אותו להגיב לידיים דרך העברת משקל לאחור. בהמשך תוכלו להשתמש בכלי שייצרתם כדי לקבל הליכה איכותית לאחור, וגם כדי לגרום לסוס להעביר משקל לרגליו האחוריות ובכל לשפר את איכות התנועה שלו.

למידע אודות קורס מדריכי רכיבה במרכז אופק לחצו כאן 

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן