כוחות המדיטציה והמיינדפולנס לטיפול בגמילה מהתמכרויות

55

כוחות המדיטציה והמיינדפולנס לטיפול בגמילה מהתמכרויות

בתהליך גמילה מהתמכרויות, השגחה רפואית וטיפול פסיכולוגי חיוניים לשיקום והתאוששות, אך הם אינם הכלים היעילים היחידים שיש לאנשים כדי לעזור להילחם בהתמכרויות.

ישנם טיפולים אשר משלימים את הצורות המסורתיות המשמשות בגמילה. בין הטיפולים האלטרנטיביים הללו ניתן למצוא תוכנית לטיפול במדיטציית מיינדפולנס, טכניקה המשמשת במשך מאות שנים לקידום בריאות בכל תחומי החיים. שתי טכניקות אלה, אמנם דומות, בעלות דגשים מעט שונים אך הן יכולות גם הן לעבוד יחד, לעזור לאנשים לראות גישות חדשות למצבים מאתגרים ולקבל החלטות טובות יותר באותם רגעים.

מהי תוכנית לטיפול במדיטציה של מיינדפולנס?

מיינדפולנס מתייחס לטיפוח מודעות חדה יותר לרגשות, מחשבות וחוויות שיש לאנשים ברגע זה. כאשר אינדיבידואל מתרגל קשב, הוא מבחין אך גם מקבל את כל התצפיות שהוא עושה לגבי עצמו, ואת הרגע עצמו, ללא שיפוט. קבלה זו מסייעת לטפח חמלה רבה יותר לזולת, חמלה עצמית, שלווה פנימית ויחס של אי-תגובה שיכול לעזור לאנשים בהחלמה לשחרר את נטייתם לקחת חומרים כאשר הם מתמודדים עם מצב מפעיל.

כמו בכל תרגול, לוקח זמן ללמוד להיות מודע ומתרגל מיומן בתחום זה. היתרונות שווים את המאמץ, במיוחד למי שמחלים מהתמכרות מסמים. ניתן לתרגל את המיינדפולנס בכל פעם שצריך להתאושש מחדש להתארגן מחדש ברגע ולהקטין את הפחד והחרדה העלולים לדרבן את השימוש בסמים מחודש, וזו יכולה להיות טכניקה שימושית ביותר לתמיכה בטכניקות אחרות שנלמדו במהלך השיקום, מה שמגדיל את מספר האפשרויות. הם צריכים להשתמש בכדי למנוע הישנות.

מהי מדיטציה?

מדיטציה שימשה לקידום ריפוי ורווחה במשך מאות שנים. במהלך תוכנית לטיפול במדיטציה של מיינדפולנס, מטפלים מטפחים תחושה של רוגע פנימי על ידי מיקוד תשומת ליבם לאובייקט או מחשבה מסוימים. בדרך כלל, מתרגלי מדיטציה יושבים במקום נוח ושקט, אם כי מתרגלים יכולים גם לעשות מדיטציה יחד עם אחרים באותו מרחב או אפילו תוך כדי הליכה או נהיגה.

הרבגוניות של תרגול בריאות זה הופכת אותו לאידיאלי למתאוששים מכיוון שהם יכולים להשתמש בטכניקה כדי לאסוף את עצמם בכל מקום ובכל זמן שהם מתמודדים עם סיטואציה מאתגרת. עם זאת חשוב במיוחד – במיוחד למי שחשוב למדיטציה – לקבוע זמן ומקום ספציפיים לתרגול ההולך וגובר שלהם כדי לחזק את כישוריהם ולהיות בטוחים מספיק בכדי ליישם את הטכניקה כאשר הם זקוקים לה.

בעוד שמדיטציה נלמדת ומתורגלת על ידי מספר מסורות דתיות, היא אינה נוהגת דתית, ואינדיבידואלים אינם צריכים להיות או לאמץ מסורת אמונה מסוימת כדי לכלול מדיטציה בחייהם. תוכנית לטיפול במדיטציה של מיינדפולנס אכן מציעה יתרונות רוחניים, עם זאת, בכך שאנשים שמתאמנים באופן קבוע מרגישים רגועים יותר, מרוכזים, מחוברים ושמחים כתוצאה ממדיטציה, והם נהנים מקשרים משופרים ומספקים יותר שיכולים לשפר את כל תחומי חייהם.

כיצד טיפולי מיינדפולנס ומדיטציה עובדים יחד?

מיינדפולנס ומדיטציה עוזרים לאנשים להגביר את מודעותם למחשבותיהם ורגשותיהם, ומעניקים להם יכולת גדולה יותר להגיב למצבים ככל שהם מתעוררים ויותר הזדמנויות לקבל החלטות טובות יותר. באמצעות חיים ברגע ולא להיצמד לעבר או לדאוג לעתיד, אנשים יכולים לשחרר את ההרגלים שהם החזיקו זה מכבר, אשר קיימו את ההתמכרות שלהם ואת דפוסי החשיבה השלילית שיכולים להוות גורם נוסף להתעללות בסמים.

מהם היתרונות של טיפולי מיינדפולנס ומדיטציה במהלך השיקום?

אנשים המאובחנים עם דאגה אחת או יותר לבריאות הנפש יכולים להפיק יתרונות רבים מטיפולי קשב ומדיטציה.

תנאים שניתן לטפל בהם באמצעות טיפולים הוליסטיים אלה כוללים:

חֲרָדָה

דִכָּאוֹן

נדודי שינה

הפרעה טורדנית כפייתית

הפרעת דחק פוסט-טראומטית

מיינדפולנס ולמדיטציה יש מספר רב של יתרונות הכוללים:

התמקדות טובה יותר

מערכות יחסים מספקות יותר

שביעות רצון מהחיים הגברה

שיפור הזיכרון

מערכת חיסון חזקה יותר

שינה איכותית

מודעות עצמית רבה יותר

לחץ דם נמוך

האם טיפולי מיינדפולנס ומדיטציה יעילים בטיפול בשימוש בחומרים?

טיפולי מיינדפולנס ומדיטציה יעילים ביותר. הם נותנים לאנשים בדרכי התאוששות דרכים להימנע מהתנהגויות כפייתיות שיכולות לגרום להישנות. עדויות מדעיות תומכות ביתרונות הטיפולים הללו. מחקר אחד, למשל, שפורסם בכתב העת Substance Abuse בשנת 2018, מראה כי אנשים שטופלו במיינדפולנס הראו ירידה בשכיחות השימוש בחומרים בהשוואה לאנשים שעברו טיפול מסורתי ב- 12 שלבים. יתר על כן, כאשר אנשים בקבוצת המיינדפולנס עברו לטיפול בן 12 שלבים, שכיחות השימוש שלהם בחומרים עלתה. ישנן עדויות מדעיות ואנקדוטליות משמעותיות התומכות ביתרונות הטיפול במיינדפולנס ומדיטציה. במיוחד כאשר ניתן ללקוחות לצד פורמטי טיפול מסורתיים.


מאת יוני יושע

ראש תחום טיפול רגשי במרכז אופק

למידע אודות קורס מיינדפולנס למטפלים לחצו כאן

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן