הקסם בטיפול בסיוע סוסים ברכיבה ומהקרקע, או שבעצם הם חדי קרן?

45

הקסם בטיפול בסיוע סוסים ברכיבה ומהקרקע, או שבעצם הם חדי קרן?

הקסם בטיפול בסיוע סוסים ברכיבה ומהקרקע, או שבעצם הם חדי קרן .

טיפול בסיוע סוסים הוא גישה ייחודית וחווייתית המערבת באופן פעיל סוסים בטיפול בבריאות הנפש.

באמצעות פעילויות בין עם זה ברכיבה ובין עם זה מהקרקע, המטופלים צוברים ביטחון, בונים אמון ויוצרים גבולות בריאים יותר. יתר על כן, לימוד כיצד לעבוד עם סוס לטפל בו לייצר תקשורת והתקשרות בריאה, בהנחיית מטפל/ מדריך, עוזר למטופלים לתרגל אמפתיה, חמלה ולפתח קשרים אותנטיים.

טיפול בעזרת סוסים יעיל במיוחד מכיוון שהוא מאפשר למטופלים להתמודד עם רגשות ובבעיות באמצעות ניסיון ישיר ותקשורת לא מילולית. כתוצאה מכך, זה יכול להועיל במיוחד למטופלים הנרתעים מטיפול בשיחות.

התכניות לטיפול בסיוע סוסים בימינו התפתחו מאלפי שנים של שיטות טיפוליות בהן מעורבים סוסים. האזכור המוקדם ביותר של טיפול בסוסים הוא בכתביו של היפוקרטס, רופא יווני יליד 460 לפני הספירה. הוא כתב על היפותרפיה, שמקורם ב"היפופוטמים", המילה היוונית לסוס.

במאה ה -19 ייעצו רופאים גרמנים לרכיבה על סוסים כדי להפחית התקפות של היפוכונדריה והיסטריה. בהמשך, האירופאים המשיכו לקדם ולתקנן שיטות רכיבה טיפוליות להפחתת מחלות גופניות ולקידום בריאות פסיכולוגית. מאז שנות התשעים, גמילה מאשפוז ותכניות לבריאות הנפש משלבים תכניות טיפול עם סוסים כחלק מהתהליך הטיפולי.

במפגש טיפול עם סוסים המטופלים לומדים לקבל את עצמם ואחרים.

מחקרים מראים שטיפול בסיוע סוסים יעיל לטיפול באנשים הסובלים מדיכאון, חרדה ו/או תסמינים הקשורים לטראומה, כמו גם הפרעות קשב וריכוז, אוטיזם, הפרעות דיסוציאטיביות, ואבחנות אחרות בתחום בריאות הנפש. במחקר ייצוגי אחד, מטופלים הראו ביטחון מוגבר, הערכה עצמית, אסרטיביות, ויסות רגשי ותושייה כתוצאה מטיפול בסיוע בסוסים. במקרים מסוימים, רק מספר מפגשים של טיפול בסוסים יכולים להביא לשיפור.

יתרה על כן, טיפול בסוסים מפחית חרדה ודיכאון באמצעות שינויים פיזיולוגיים. מחקרים מראים שטיפול בעזרת בעלי חיים מפחית את הקורטיזול, הורמון הלחץ. בנוסף, בילוי עם בעלי חיים מוריד את לחץ הדם. וזה מגביר את שחרור האוקסיטוצין, כימיקל טבעי המקדם תחושות של חיוביות וקשר.

לסוסים יש רגישות ייחודית לרגשות האנשים. בנוסף, סוסים מגיבים לשינויים עדינים בסביבתם. לכן הם יכולים לחוש במצבו הרגשי של המטופל. כך, הסוס משמש מעין מכונת ביופידבק למתבגרים, מגיב ומשקף את רגשותיהם. יתר על כן, סוסים אינם שופטים את המטופל על פי המראה שלהם או האבחנות שלהם. כתוצאה מכך, המטופלים חשים מקובלים ואהובים ללא תנאי.

במהלך תהליך הטיפול ברכיבה רצוי להשתמש במטפורות וסוגסטיות מעצימות כגון:

"קח את המושכות לידיים" – תפוס שליטה על החיים ותנווט אותם כרצונך.

"תרים את הראש ותסתכל לאן את רוצה לרכב" – תסתכל קדימה בחיים, ותראה לאן אתה רוצה להגיע, אל תסתכל אחורה רק קדימה.

"כאשר אתה רוצה לנוע קדימה תתחזק(במקום לדרבן)"– שאנחנו רוצים לנוע קדימה בחיים אנחנו צריכים להתחזק בצורה אסרטיבית ולא אגרסיבית.

"תרפה את הישיבה ותתמזג עם הסוס" – תרגיש את החיים ואת האחר תזרום עם מה שהחיים נותנים לך, אל תתנגד אלא תצטרף אל החיים.

"תשים לב מה הסוס משדר, מה הוא משדר" – תראה את האחר, אמפתיה וחמלה.

היתרונות של טיפול בסיוע סוסים:

אמון רב יותר והערכה עצמית– בטיפול בסוסים, המטופלים לומדים לשלוט בכישורי הרכיבה והעבודה עם סוסים. כתוצאה מכך, יש להם יותר אמון ביכולתם לקחת פרויקטים חדשים. יתר על כן, המוטיבציה שלהם להתמודד עם אתגרים אחרים הקשורים להתאוששות עולה.

כישורי תקשורת טובים יותר– טיפול בסיוע סוסים מלמד את חשיבות התקשורת הלא מילולית. התגובה של הסוס למצב רוחם עוזרת להם לראות כיצד הרגשות שלהם והרמזים הלא מילוליים משפיעים על הסובבים אותם.

שיפור ויסות עצמי– מכיוון שסוסים מגיבים באופן מיידי למעשיהם, המטופלים לומדים לשלוט ולווסת את התנהגותם. מכאן שהם מפתחים מודעות עצמית ושליטה עצמית.

תחושת האמון– עבור מטופלים שחוו טראומה, התעללות או נטישה, לימוד לבטוח בסוס עוזר לרפא פצעים אלה.

דימוי עצמי ריאליסטי– אינטראקציה עם סוסים מעניקה למטופלים מבט ריאלי יותר על עצמם ביחס ליצור גדול בהרבה. לכן טיפול בסוסים יכול להועיל לבני נוער המאובחנים עם הפרעות אכילה.

יכולת להתמקד באחרים– הטיפוח והטיפול בסוס עוזר לבני נוער להתמקד במשהו מחוץ למאבקים שלהם. תשומת ליבם מופנית לרגע הנוכחי ולצרכיהם של אחרים במקום להרהור לא מועיל.

מיומנויות חברתיות חזקות– מערכת יחסים חיובית עם סוס בונה את הכישורים החברתיים של המטופל. מכאן שהם מסוגלים ליצור ולחזק מערכות יחסים עם אנשים.

תחושות של חיבור– מטופלים הנאבקים עם בריאות הנפש או שימוש בסמים מרגישים לרוב לבד ומבודדים. קבלתו ללא תנאי של סוס עוזרת להם לחוש תחושת קשר עם יצורים חיים אחרים ועם העולם הגדול יותר. מכאן שטיפול סוסים תומך בפיתוח מערכות יחסים חיוביות עם עצמו, אנשים אחרים וחברינו לבעלי החיים.


מאת: יוני יושע

לוגותרפיסט, מטפל ב EMDR & SE

ראש תחום טיפול רגשי במרכז אופק.

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן