מדריך או מטפל, ומה בעצם ההבדל?

21

מדריך או מטפל, ומה בעצם ההבדל?

מאת עמרי לבני, מנכ"ל מרכז אופק להכשרת מטפלים ומדריכים.

פעמים רבות נשאלתי: מה ההבדל בין מדריך רכיבה טיפולית/ מדריך כלבנות טיפולית/ מדריך ספורט טיפולי, ובין מטפלים במקצועות השונים.

ובכן, חוק זכויות החולה מגדיר רשימה של בעלי מקצוע כ"מטפלים בשירותי הבריאות". אין בחוק התייחסות ברורה למי שאינו עוסק במקצועות אלו, אך יש חשיבות רבה לעוסקים במקצועות פרא רפואיים, הנותנים שירותים לקופות החולים ולמבוטחיהם, לכבד את החוק ולהבדיל בין מטפלים לבין אחרים.

אז האם מה שאנחנו עושים הוא טיפול? לדעת אנשי מקצוע רבים ,ואני ביניהם, התשובה היא כן.אם נרצה לדייק, ניתן לומר כי העוסקים במקצועות: מדריך רכיבה טיפולית, מדריך כלבנות טיפולית, מדריך ספורט טיפולי וכו' עוסקים בפעילות בעלת ערכים טיפוליים.

מבולבלים? ננסה לעשות סדר:

מדריך רכיבה טיפולית, מה הוא עושה בעצם?

אני נוהג לומר שהרכיבה היא הטיפול. כלומר הרכיבה היא פעילות בעלת ערכים טיפוליים, אשר אם יודעים להשתמש בה נכון, ניתן "לכוון" אותה למטרות הטיפוליות של רוכב או רוכבים ספציפיים. מדריך רכיבה טיפולית, הוא בעל הכשרה מתאימה לכך. כלומר, תפקידו של מדריך רכיבה טיפולית הוא להדריך את הרוכב המטופל ולכוון את הרכיבה כך שתהיה בעלת ערך לצרכיו של המטופל. האם בזה נגמר תפקידו של מדריך רכיבה טיפולית? ממש לא!

למדריך אחריות רבה להבנת ההשפעה שיש לפעילות על הרוכב המטופל. עליו לדעת כיצד להתייחס למסרים שמועברים לו, כיצד להתייחס לתגובות של הרוכב כגון תסכול, התרגשות, פחד, שמחה ורגשות נוספים. המדריך צריך גם לדעת כיצד לפעול מול ההורים או המלווים של אותו רוכב מטופל, וכן מול המטפלים ואנשי המקצוע הנוספים שמלווים אותו.

מדריך כלבנות טיפולית, מה הוא עושה בעצם?

ברמה הפשוטה ביותר, מדריך כלבנות טיפולית מדריך את המטופל כיצד לבצע פעילות עם הכלב. פעילות שכזו כוללת תקשורת, התארגנות, שפת גוף, אסרטיביות רגישות והקשבה ועוד. תפקידו של מדריך כלבנות טיפולית לכוון את הפעילות הכלבנית, אשר למתבונן מהצד עשוייה להיראות כפעילות אילוף, כך שתשרת את המטרות לשמן הגיע המטופל. מדריך כלבנות טיפולית יודע לשמש כמדריך אילוף, יודע כיצד לתת למטופל להתמודד עם הכלב וכיצד לעזור לו כשיש צורך בכך.

המדריך יכול לייצר פעילות קבוצתית ולעבוד על התקשורת בין מספר מטופלים וכך לשפר את התפקודים החברתיים שלהם.

מרכז אופק מקיים הכשרות בתחומים: קורס כלבנות טיפוליתקורס רכיבה טיפולית.

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן