דרושים: עדר סוסים מחפש מנהיג שקט

Depositphotos_10204775_S

דרושים: עדר סוסים מחפש מנהיג שקט

מאמר מאת עמרי לבני –  מנכ"ל מרכז אופק, מנהל קורס מדריכי רכיבה טיפולית

במשך שנים רבות היה נהוג לחשוב על מנהיגות אצל בעלי חיים כמעמד שמושג בכוח. אצל בעלי חיים שונים נהוג לדבר על זכר האלפא, אשר משיג את מקומו ע"י הכנעת היריבים והשגת דומיננטיות כלפי הפרטים האחרים בלהקה.

מחקרים רבים שבוצעו בשנים האחרונות מראים, כי תפיסה זו אינה לגמרי נכונה.

אצל סוסים בפרט, ניתן לומר שהתפיסה הזו אינה נכונה ואינה תואמת את מבנה העדר.

כיצד נראה עדר של סוסים?

את השאלה הזו אני מציג לתלמידים בקורס מדריכי רכיבה טיפולית כבר כמה שנים. הרוב מדברים על זכר אלפא ונקבת אלפא, אך למעשה אלו מושגים הלקוחים מעולם אילוף הכלבים.

תצפיות על קבוצות סוסים החיות בטבע, לימדו אותנו שעדר של סוסים בנוי בצורה הנקראת "הרמון". המונח הרמון לקוח מעולם האנושי, ובא לתאר מצב בו לזכר אחד ישנן מספר נקבות (ההרמון היה למעשה מקום מגוריהן של פילגשיי המלך בימי קדם).

סוסים בטבע, אם כך, חיים בקבוצות בהן זכר אחד ומספר נקבות. הזכר שומר על מעמדו בעדר, כל עוד הוא מצליח להדוף קבוצות זכרים אחרות שמנסות לתפוס את מקומו. קבוצות אלו נקראות "קבוצות רווקים" וכשמן כן הן – קבוצות של זכרים בוגרים שמחפשים לעצמם נקבות שיוכלו להרביע. קבוצות הרווקים מגיעות לעדרים ומנסות לגרש את הזכר מההרמון שלו.

לרוב, מסתיימים המפגשים בין קבוצות הרווקים לשליט ההרמון בגירושם של הרווקים. במקרים בהם מצליחה קבוצת הרווקים לגרש את השליט, הופך אחד הזכרים בקבוצה לשליט החדש של העדר, ובמהרה מגרש את שאר הזכרים (אשר במקרה הטוב הספיקו להרביע סוסה או שתיים לפני שגורשו…).

ומה הם תפקידיו של הזכר בעדר?

תפקידו העיקריים של הזכר הם רבייה, ושמירה מפני פולשים. האם אלו הופכים אותו למנהיג העדר? ממש לא.

תפקידו של המנהיג בעדר של סוסים הוא בעיקר להוביל את העדר בבטחה למקורות מזון ומים. הזכר עסוק בדברים אחרים, ואינו מתעסק בהנהגה.

חוקרים ואנשי סוסים למדו מהתבוננות על עדרים וקבוצות של סוסים, שההנהגה בעדר שייכת תמיד לאחת הנקבות, בדרך כלל אחת הנקבות הבוגרות. המנהיגה בעדר "נבחרת" ע"י הפרטים, כלומר הסוסות האחרות. הן לא הולכות לקלפי כדי לבחור אלא פשוט בוחרות ללכת אחריה מתוך תחושת בטחון ואמון. איש הסוסים הידוע מארק ראשיד כינה בספרו "סוסים לא משקרים"* את אותה נקבה "המנהיגה הפסיבית". מונח זה בא לבטא את העובדה שהמנהיגה לא עשתה שום דבר כדי לזכות במעמדה, מלבד להשרות בטחון על העדר.

בואו נחזור רגע לזכר: הזכר שומר על מעמדו בעדר אל מול קבוצות הרווקים. מעמדו של הזכר נשמר ע"י גירוש הזכרים האחרים, כלומר בצורה אקטיבית. הזכר ממשיך לשלוט בעדר מכיוון שהזכרים האחרים פוחדים ממנו ובוחרים לעזוב.

באחד מקורסי רכיבה טיפולית שהעברתי לאחרונה, עלתה השאלה החשובה: מה עושים עם הידע הזה?

ובכן, ממה שנכתב עד כה ניתן להבין שסוסים מחפשים מישהו סמוך עליו וללכת אחריו. הם אינם מחפשים מישהו שיכניע אותם ויהיה חזק מהם. בחירתו של אדם להיות מנהיג של הסוסים איתם הוא עובד באה לידי ביטוי בהשראת בטחון ורוגע, ולא באגרסיביות.

כיצד ניתן ליישם מנהיגות פסיבית כלפי סוסים? ובכן, ההתחלה היא בלהבין מהן יכולותיו של הסוס, ומהם המקומות בהם קשה לו. הקפדה על התאמת סוג הפעילות, אופי הפעילות, משך הפעילות והתאמת הרוכב לסוס, יאפשרו לסוס להסתכל עלינו המדריכים, ולא פחות חשוב מכך – על הרוכבים שלנו כעל דמויות מיטיבות. האם זה אומר שהסוסים לא יצייתו לכל פקודה או בקשה מכל רוכב? ככל שנקפיד על ההתאמה כפי שהגדרנו אותה קודם, כך יפחתו הקשיים שחווה הרוכב במהלך הלמידה.

מקום נוסף בו באה לידי ביטוי המנהיגות הפסיבית, היא באופן התנהגותו של המדריך במגרש. מנהיגים שמתנהגים בצורה אגרסיבית לתלמידיהם, משרים תחושה לא נוחה גם אצל הסוסים. מדריך שמשדר רוגע ובטחון, יצליח להשיג תוצאות טובות יותר מהתלמידים וגם מהסוסים. הדבר נכון למדריכי רכיבה , ונכון שבעתיים למדריכי רכיבה טיפולית. ברכיבה טיפולית, אנו צריכים להשרות על הסוסים בטחון, ולאפשר להם להקשיב לרוכבים אשר פעמים רבות אינם הכי ברורים. מנהיגות שתושג בכוח תביא לכך שהסוסים ינסו  לקרוא תיגר על הרוכבים באופן תמידי, דבר שיפריע לנו מאוד במהלך הטיפול.

רוצים לשמוע עוד?

מרכז אופק מקיים הכשרות למדריכי רכיבה טיפולית, מדריכי רכיבה וכן מכינות לקורסים אלו. לפרטים נוספים לחצו כאן.

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן