קורס מדריכי רכיבה טיפולית – מה חשוב לבדוק?

12

קורס מדריכי רכיבה טיפולית – מה חשוב לבדוק?

בשעה טובה החלטתם להתחיל קריירה ברכיבה טיפולית. לפניכם כמה דברים חשובים לגבי תהליך ההכשרה בתחום- קורס מדריכי רכיבה טיפולית.

חשוב לדעת שתחום הרכיבה הטיפולית בישראל אינו מפוקח. על כן חשוב מאוד לבחור את קורס מדריכי הרכיבה הטיפולית עפ"י הרקורד של המלמדים בו וניסיונו של צוות הקורס. בכדי להפוך להיות רכז או מנהל קורס יש צורך בשנים רבות של ניסיון בהדרכה בקורסים.

אז מה חשוב לבדוק?

מי מרכז את הקורס?

תפקידו של רכז הקורס בלימודי רכיבה טיפולית הוא בעל חשיבות רבה מאוד. רכז הקורס קובע את הגישות הטיפוליות שיילמדו בקורס, את תכני הלימוד ואת זהות המרצים בקורס. בשל כך יש חשיבות רבה לנסיונו של רכז הקורס בכל הקשור להכשרת מטפלים ומדריכים. רכז הקורס הוא זה שעושה את הקורס לטוב ולרע! חפשו ללמוד אצל רכזים מנוסים אשר מראים יציבות והמשכיות בעבודה.

מי המורים בקורס? 

צוות קורס מדריכי רכיבה טיפולית מורכב בשלושה סוגי מורים:

  • מרצים – אלו מלמדים נושאים עיוניים בכיתה. חשוב מאוד שמרצים אלו יהיו בעלי ניסיון או הבנה מעמיקה ברכיבה טיפולית, ובנוסף הכשרה בתחום הטיפולי אותו הם מלמדים (פסיכולוגיה, פיזיולוגיה וכן הלאה). חשוב לוודא שהמרצים בקורס אינם מתחלפים חדשות לבקרים אלא שהצוות נשאר קבוע לאורך זמן.
  • מדריכי רכיבה – אלו מעבירים שיעורי רכיבה ומלמדים טכניקות הדרכה. חשוב לוודא שהצוות כולל מדריכים מנוסים, ובעלי ניסיון רב בהכשרת מדריכים. חשוב שיהיו בצוות מדריכים בעלי ניסיון באימון ספורטאים. מדוע? הכנת סטודנט לעבודה כמדריך רכיבה דומה במובנים רבים להכנת ספורטאי לתחרויות. יש צורך בעבודה שיטתית ומסודרת, תוך הגדרת יעדים ומטרות ברורים. קיים יתרון ברור לקורסים המעסיקים מאמנים המשמשים גם כבוחנים מטעם ההתאחדות לרכיבה, וזאת כדי לשפר את יכולתם להכין את התלמידים לבחינות הסיום בקורס.
  • מנטורים/ חונכים – אלו מלמדים את החלקים המעשיים בחלק הטיפולי. חשוב מאוד לוודא כי מדובר באנשים בעלי ניסיון רב בטיפול ובהכשרת מדריכי רכיבה טיפולית. ישנו יתרון רב לחונכי בעלי הכשרה רלוונטית נוספת כגון מקצוע טיפולי נוסף.

האם המוסד מלמד גם הדרכת רכיבה?

קורס מדריכי רכיבה טיפולית חייב לבוא ביחד עם קורס מדריכי רכיבה

מדריך רכיבה טיפולית משתמש בכלים של הדרכת רכיבה כדי לטפל. למעשה, רוב הרוכבים שלנו יטופלו דרך תרגול ולימוד של מיומנויות רכיבה. הדגשים יהיו שונים – לאו דווקא איכות רכיבה, אלא שיפור בתפקודי חיים כגון אלו שהוזכרו קודם. בלי להיות בוגר של קורס מדריכי רכיבה ולדעת איך מלמדים לרכוב היכולת שלנו לטפל תהיה מוגבלת. לשם כך יש לעבור קורס מדריכי רכיבה בנוסף לקורס הטיפולי.

מה היקף העבודה המעשית בקורס?

חשוב לוודא שהקורס מכיל ידע תיאורטי רב בשילוב עם התנסות מעשית מקיפה. לא ניתן ללמוד לטפל ללא אחד מהם. בפן העיוני יש צורך בלימודי מבואות טיפוליים כגון מבוא לפסיכולוגיה ואנטומיה, קורסים בנושא אוכלוסיות ועוד. בפן המעשי יש צורך בהתנסות מעשית מקיפה אשר תאפשר לתלמידים לחוות את עבודתו של מדריך רכיבה טיפולית עוד במהלך הלימודים.

סטאז'. בכל המקצועות הטיפוליים מקובל לעשות סטאז' בשטח. כלומר, להתנסות הלכה למעשה בעבודה טיפולית בחוות סוסים טיפולית. התנסויות מעשיות המתקיימות במסגרת ימי הלימודים הן חשובות אך אינן מספיקות. בכדי ללמוד את העבודה באמת, צריך לבלות שעות רבות בשטח, כלומר בעבודה מעשית בחווה. רק כך תוכלו להבין ללמוד ולהתכונן למה שמצפה לכם באמת עם סיום הלימודים.

איפה מתקיימים הלימודים?

מקום הלימודים. קורסים טיפוליים צריכים להתקיים בסביבה מתאימה. ישנו יתרון גדול לקורסים המתקיימים בחווה טיפולית. החשיפה הגבוהה למטפלים, למטופלים ולמשפחותיהם בזמן הלימודים, משפרת את הבנתם של הסטודנטים את החומר הנלמד. עם זאת, הימנעו מקורסים הנלמדים במרכזים טיפוליים גדולים מדי. עדיף בהרבה ללמוד במרכז טיפולי פעיל ומצליח, אך כזה השומר על אווירה אישית ומשפחתית. רק כך תוכלו באמת לחוות את העבודה וליצור קשר אישי עם המטופלים וצוות העובדים.

אילו הכשרות נוספות מקבלים בקורס?

בעולם מתפתחות בשנים האחרונות טכניקות חדשניות לטיפול באמצעות סוסים שאינן מתבצעות ברכיבה. חשוב לוודא שהקורס מעניק לכם הכשרה ב EAA (פעילות בסיוע סוסים) בנוסף לרכיבה טיפולית.

אז אם מה שקראתם עכשיו דיבר אליכם, אתם במקום הנכון. אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון ולהצטרף לעולם המטפלים והסוסים.

קורס מדריכי רכיבה טיפולית של מרכז אופק מתקיים בחווה של דני, הממוקמת במושב סתריה (ליד רחובות). את הקורס מנהל צוות מדריכים בכיר ומנוסה.

עמרי לבני – מייסד ומנכ"ל מרכז אופק. מנהל ומרכז קורסים להכשרת מדריכי רכיבה טיפולית ומדריכי ומאמני רכיבה מאז שנת 2007. לעמרי ניסיון רב בהדרכת מטפלים ובניהול תהליכי הכשרה בתחומי הטיפול באמצעות בעלי חיים, הרכיבה והכלבנות. במהלך השנים הכשיר מאות אנשי מקצוע בתחומי הרכיבה הכלבנות והטיפול.

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן