יוצאים לטיול סוסים? במה שונה רכיבת שטח מרכיבה במגרש?

12342510_10205653409401216_2232252330958880263_n

יוצאים לטיול סוסים? במה שונה רכיבת שטח מרכיבה במגרש?

בשבוע שעבר ניצלנו את מזג האוויר הנפלא, ואת האוויר הטוב של אחרי הגשם, בכדי לצאת להדרכת רכיבת שטח עם תלמידות קורס מדריכי רכיבה טיפולית ומערבית.

כשמדובר ברוכבים מנוסים, כמו חניכים בקורס מדריכי רכיבה טיפולית ומערבית, נשאלת לעיתים השאלה: במה בעצם שונה רכיבת השטח מרכיבה רגילה?

בגדול ניתן לומר כי ביציאה מהחווה לשטח, כל האינסטינקטים של הסוס מתחדדים ועל כן התגובות של הסוס מהירות וחזקות יותר.

לפניכם כמה מאפייני התנהגותיים בסוסים, אשר באים לידי ביטוי ברכיבת שטח.

  1. סוסים הינם חייה נטרפת. הסוסים איתם אנו עובדים בקורס מדריכי רכיבה טיפולית ומערבית ובחוות בכלל מעולם לא ראו טורף, אך ישנם מאפיינים התנהגותיים אצל סוסים הצרובים במטען הגנטי שקיבלו מאבות אבותיהם. כל בעל חיים שחש סכנה, נמצא בסיטואציה המכונה "Fight or Flight". מדובר באינסטינקט הגנתי המורה לבעל החיים אם לבחור בקרב (FIGHT) או בבריחה (FLIGHT). סוסים יעדיפו, כל עוד הם יכולים, לברוח. אז מה ההבדל בין רכיבה במגרש לרכיבה בחוץ? סוס החש מבוהל במקום לא מוכר בשטח, עשוי פשוט להתחיל לרוץ. אם הסוס יודע באיזה כיוון נמצא הבית, סביר שכיוון הריצה יהיה בכיוון הבית.

חשוב להדגיש לרוכבים כי הסוסים צפויים להיות יותר ערניים מאשר במגרש. במקרה של חפץ לא מוכר או רעש לא מוכר, יש לאפשר לסוס לראות את מקור האיום ע"י הפנייתו לכיוון גורם הפחד. כך נוכל למנוע מצב בו הסוס בורח ממקור הסכנה כפי שתואר קודם.

  1. סוסים מגיבים בחשדנות לעצמים לא מוכרים. זהו למעשה ביטוי נוסף להתנהגות שתוארה קודם לכן. בשטח ייתכנו לעיתים שינויים במרקם ובצבע הקרקע וכן ייתכנו מכשולים שיש לעבור לידם או מעליהם כמו גזעים שנפלו על השביל, ניילונים וצינורות באזורים חקלאים, שלוליות ועוד.

מה עושים? תפקידו של הרוכב במקרה זה הינו להשרות על הסוס ביטחון. צריך לנהוג בחוכמה ולא להתעקש. בטיול רכיבה שלא נועד למטרת אילוף הסוס, יש להתעקש עם הסוס במקרים בהם אין ברירה. במידה ומטרת הטיול היא גם להרגיל את הסוס, נתעקש יותר. התעקשות פירושה שממשכים לבקש מהסוס לעבור את המכשול. דבר זה עשוי לקחת זמן ולכן אינו מתאים לכל רכיבת שטח. המטרה היא ללמד את הסוס שהחפץ או המכשול לא מהווה איום, ולא לגרום לסוס לעבור אותו רק כי הוא מפחד מנחת זרועו של הרוכב.

ברכיבת השטח אותה הזכרתי, שהתקיימה במסגרת קורס מדריכי רכיבה טיפולית ומערבית המטרה הייתה ללמד את החניכות כיצד לרכוב בשטח, מתוך מטרה שיוכלו בעתיד לצאת לרכיבות כאלה עם תלמידיהן. במקרה כזה, בחרנו לעקוף חלק מהמכשולים ולהתמודד עם האחרים, וזאת כדי לאפשר רכיבה זורמת, אך גם להראות לבנות כיצד גורמים לסוס להתגבר על מכשול.

  1. סוסים הם חיית עדר. על כן בעת רכיבה מחוץ לחווה, יעדיפו הסוסים להישאר קרובים זה לזה ולא להיפרד. הדבר קורה מכיוון שהקרבה לעדר ולסוסים האחרים משרה עליהם תחושת בטחון. על כן, יש לוודא שלא נוצרים נתקים לא מכוונים בקבוצה מחד, ושנשמרים מרחקי בטיחות בין הסוסים (חשוב בעיקר בירידות ועליות) וכן לחזור עם הרוכבים על הדרך לבטל איום. מאידך חשוב להקפיד לתרגל עם הסוסים הפרדות מהעדר, כדי שבמקרים בהם נידרש לכך, נוכל לפצל את העדר מבלי שהדבר יהווה סכנה.
  2. רכיבה בשיפועים. בניגוד למגרש רכיבה שאמור להיות מישורי, בשטח אנו נתקלים בעליות וירידות. חשוב מאוד להדריך את הרוכבים כיצד לנהוג בשני מקרים אלו: בירידה, הרגליים הקדמיות של הסוס מובילות את הדרך וכל העומס מוטל עליהן. לכן ננסה להעביר את משקל גופנו לאחור כדי להקל על החלק הקדמי של הסוס. בעלייה, המצב הוא הפוך ולכן חשוב להעביר את המשקל לפנים. בנוסף, חשוב מאוד לזכור את הדבר הבא: כשם שבני אדם משתמשים בידיהם לאיזון ושמירה על שיווי משקל, כך משתמש הסוס בצוואר ובראש. חשוב מאוד להקפיד כי בזמן עליה וירידה, שומרים על חופש במושכות שיאפשר לסוס להשתמש בראש ובצוואר כדי להתאזן.

מרכז אופק מקיים הכשרות למדריכי רכיבה טיפולית, מדריכי רכיבה וכן מכינות לקורסים אלו. לפרטים נוספים לחצו כאן.

שתפו עם חבריכם!

לקריאה נוספת

צור קשר

רוצים לשמוע
פרטים נוספים?

מדיניות פרטיות

דילוג לתוכן